Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för ett dalaupprop om järnvägen!

Annons

Region Siljan har insett allvaret. I sitt yttrande till Region Dalarna har Siljanskommunerna framhållit bland annat följande: "Det är Region Siljans absoluta uppfattning att investeringarna både måste öka i volym och tidigareläggas för att Dalabanan ska kunna fullgöra sin viktiga roll som tillväxtmotor för hela Dalarna."

De 235 miljoner kronor som Banverket nu föreslår för upprustning av banan borde i stället vara 3 miljarder kronor enligt Region Siljans direktion.

Fram till 2007 bör man kunna resa Mora-Stockholm på högst 3,5 timmar mot i dag cirka 4 timmar och 3 minuter. Men närmare 2015 bör restiden endast uppgå till cirka 2 timmar och 40 minuter mellan Mora och Stockholm, varav högst 1 timme för delsträckan Mora-Borlänge.

Man får inte glömma, att länsstrategin för Dalarnas län, "Med förenade krafter mot år 2007", som fastställdes 1996, uppgav att det redan år 2000 skulle gå att resa med snabbtåg mellan Borlänge och Stockholm på 1 timme och 40 minuter. Det var för tre år sedan det målet skulle ha nåtts! Och nu talar Banverket om 5 minuter snabbare restid mot i dag först framemot år 2015! Det är allt! Det är ju skandal! Och en förolämpning mot dalfolket!

Hur ser då bilden ut i andra regioner? Inom ett antal stråk mot Stockholm i relation till folkmängd som betjänas inom ett reseavstånd om 1,5 timme?

Bana Folkmängd miljoner

kronor

1994-2002

Ostkustbanan Arlanda-

Arlanda-Gävle 310 000 1800

Dalabanan Uppsala-

Mora/Falun 430 000 300

Mälarbanan Kallhäll-

Örebro Svealandsbanan 500 000 4 800

Södertälje-Eskilstuna 200 000 2200

Jämförelsen talar för sig själv. Dalfolket och alla de företag och offentliga institutioner som finns eller kan komma att etablera sig inom vårt län måste få tillgång till snabbare kommunikationer med Arlanda, med Stockholm och med övriga landet. Banverket erkänner att tågen till och från Dalarna går för sakta, har för många förseningar, för dålig komfort och bristande bärighet. Ändå gör man inte särskilt mycket åt det.

I Banverkets plan finns inte Dalabanan från Uppsala till Mora med på den karta över linjer som 2030 kan tänkas få hastigheter på över 200 km i timmen. Måste man vara partiledare i ett stödparti (mp) till regeringen för att få igenom satsningar på järnvägar typ Norrbotniabanan?

Varför är vi i Dalarna så snälla? Varför kräver vi inte mer? Varför protesterar vi inte mer högljutt? Varför låter vi oss år för år behandlas illa av statsmakterna? Betyder inte inlandet någonting för centralmakten i Stockholm?

Region Siljan resonerar framsynt - genomgående tåglinjer premieras bättre än banor som stannar mitt i inlandet - i det här fallet i Mora. Låt oss därför på nytt ta upp den gamla goda tanken att ansluta Dalabanan till järnvägssystemet i Norge.

De stora turistströmmarna till Sälen och Idre med flera platser bland annat vintertid liksom till Trysil och andra platser i vårt grannskap i Norge talar för en sådan satsning. Om den ska lyckas någon gång i framtiden måste vi börja planera den nu!

LARS WENNÅS

Mer läsning

Annons