Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för det stora matkriget

Annons

- Om Lidl kommer, då kan det bli billigare mat, säger Claes Persson, ägare av Rimi på Britsarvet i Falun. Han är optimist inför ett eventuellt kommande matkrig.

Göran Holmberg, butikschef på Svalan, är också lugn:

- Det blir Lidl och Rimi som kommer att kämpa om lågpriskunderna. Vi har en annan kundkrets.

Men en sak är säker Lidls etableringsplaner i Falun (Norslund och Britsarvet) bäddar för ett matkrig. På båda platserna har de Hemköp och Rimi som närmaste grannar.

Detta har också engagerat de redan etablerade konkurrenterna.

- Vårt vapen inför kommande konkurrens blir ett brett sortiment plus bra service av kunnig personal. Då kan också vissa av våra varor också få kosta lite extra, säger Göran Holmberg på Hemköp Svalan, och fortsätter:

- Både vi och Rimi klarar oss bra i dag eftersom vi har olika kundkrets. De marknadsför sig som ett billigt alternativ, men har samtidigt smalare sortiment och sämre service. Därför känns det som att Rimi och Lidl kommer att kämpa om samma kunder. Dessutom har vi spel och post som drar in kunder i butiken

Men Claes Persson på Rimi är inte orolig. Han har varit i Tyskland och besökt Lidl-butiker.

- Det kändes viktigt att veta mer om vår blivande konkurrent. Mitt intryck är att Lidl och Rimi är samma typ av lågprisaffär.

Claes Persson inser samtidigt att det kan bli ett priskrig på mat i Falun, även om han inte gillar det.

- Vi kommer absolut att ligga på samma prisnivå som Lidl, säger Claes Persson, som inte bekymrar sig om Lidl skulle erbjuda 10 procent billigare matpriser när de öppnar.

- Då sänker vi våra matvaror till liknande nivå. Visst blir marginalerna mindre. Men vi ska ha billigaste maten och dessutom bättre färskmat i butiken.

När det gäller Hemköps roll inför det kommande "matkriget" säger han:

- Hemköp lever bra på miljö, hälsosam mat, glada grisar och Gunde Svan. Det är deras starka sida. Men vi har också glada grisar.

Göran Holmberg, på Hemköp, betonar flera gånger vikten av brett sortiment och bra service. Men han är samtidigt medveten om att priset på varor är viktigt. Därför var resultatet av tidningens pristest ingen rolig läsning för honom:

- Kom ihåg att vi har en annan kvalité på våra varor. Bland annat på frukt och grönt. Men den matkasse som ni presenterar ger oss givetvis en tankeställare, menar Göran Holmberg.

Samtidigt blev Claes Persson riktigt glad över att hans Rimi kan matcha Lidl.

- Det visar att priset på svensk mat inte alltid är dyrare än övriga Europa. Lidls etablering i Sverige är väldigt bra för hela matvarubranschen. Tänk att här kommer en kedja som finns över stora delar av Europa. Genom att matcha deras priser kan svenska mataffärer få tillbaka förtroende för sina matpriser som man på den senaste tiden tappat hos många svenska kunder.

ANDERS HANSSON

Mer läsning

Annons