Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för de riktiga skidfesterna!

Annons

KOMMENTAREN
Visst, även Vasaloppet har en elit som rent teoretiskt omfattas av resonemanget, men när jag lägger dopningsfrågan åt sidan på söndag är tankarna hos alla de övriga tiotusentals skidåkare som står i startfållan i Sälen-gryningen. Många är skickliga skidåkare, många är medelmåttiga och några borde kanske rent av ha avstått från att komma till start.

Men gemensamt för dem är att de deltar i ett

gigantiskt skidlopp som inte förlorat i status och som fortfarande lockar skidåkare från hela världen.

Under hela veckan har skidlöpare, män och kvinnor, satt sin prägel på Mora, Orsa, Älvdalen och Sälen. De har bott, ätit och shoppat i regionen under flera dagar och därmed bidragit till en viktigt tillväxt för en "bra bit av Dalarna", för att nu stjäla Älvdalens smarta ordval i marknadsföringen av den egna kommunen.

I går eftermiddag mötte jag en grupp tyska skidåkare på en gata i Falu centrum. De imponerades av Falubornas intresse av böcker, för det var kö in till stadens bokandel. För ett ögonblick övervägde jag att låta dem bli kvar i uppfattningen att det alltid är kö in till bokhandeln i Falun, men för att också i framtiden bli en trovärdig dalaambassadör förklarade jag bokreans inverkan på kundunder-laget.

Jag trodde förstås att tyskarna kommit till Falun för att träna inför Svenska skidspelen i veckoslutet efter Vasaloppet. Men så var det inte. De var på väg till Mora och Sälen och söndagens kraftmätning. På sitt första besök någonsin i Dalarna ville de emellertid inte missa chansen till ett besök i skidstaden Falun.

Förstår vi i Dalarna vilken potentiell turistisk kraft det ligger i skidsporten vid sidan av de givna resmålen Idre och Sälenfjällen? Den frågan ställde jag mig när jag flanerade vidare längs Slaggatan.

Det föll sig naturligt att tänka i dessa banor efter att ha träffat en rad småföretagare under förra veckan. De hade deltagit i en diskussion om turismen i Dalarna, där den dynamiske företagsledaren Per Eriksson i Kläppen (Sälen) hade föreslagit att Dalarna borde delas in i fyra livskraftiga turistiska regioner.

Per Eriksson tycker att Siljansområdet ska marknadsföras för sin cykelturism, norra Dalarna för fisket, södra Dalarna för motorsport och Falun/Borlänge för shopping.

Sälen och Idre är redan i dag så starka i sin vintersport att de står på egna ben. Men Dalarna i övrigt behöver profileras på ett tydligare sätt, menar Per Eriksson.

Jag delar Per Erikssons uppfattning om att Dalarnas turistliv måste profileras, men jag hyser inget större hopp om att det går att nå en gemensam syn på hur profilindelningen ska se ut.

Här tror jag att marknadskrafterna är den enda rätta regulatorn!

Då är det enklare och tydligare med Vasaloppet. En tävling som ingen ifrågasätter, oftast genomförd med positiva förtecken och med deltagare som varje år är lika förundrade över den fantastiska organisationen.

Vasaloppet, liksom skidspelen, är varumärken vi måste slå vakt om!

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons