Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att skylta för turistsatsning

Annons

Med hjälp av ett hundratal mil långt skoterledssystem mellan kommunerna Älvdalen, Orsa, Ljusdal och Härjedalen är det tänkt att dessa ska få ett ordentligt uppsving, även utanför skotersäsongen.

Projektet Nordic Snowmobil Center har kommit halvvägs och vill nu få ortsborna i de fyra kommunerna med på tåget.

På torsdag kväll hålls ett informationsmöte på Hotell Älvdalen och då hoppas projektledarna att alla som är intresserade av att kunna skapa en framtid med fler jobb i Älvdalen kommer och lyssnar.

Det var i mitten av 2004 som projektet Nordic Snowmobilcenter startade. Anders Olsson från Lillhärdal hade då diskuterat utveckling av skoterturism med Orsas kommunchef, Göran Grå, i ett par år.

Idén om att bygga samman de fyra kommunerna Orsa, Älvdalen, Ljusdal och Härjedalen med ett skoterledssystem blev resultatet. 100 mil breda och välpreparerade leder ska det bli. Leder som de åkande kommer att få betala pengar för att åka på, men som ska vara garanterat välpreparerade och märkta.

- Var och en är kommunernas skoterklubbar för små för att klara av detta, men tillsammans klarar vi av det, berättar Anders Olsson.

Redan nu är omkring 40 mil av de 100 klara och nya, hållbara plåtskyltar har köpts in för 150 000 kronor och håller på att sättas upp.

- Det har varit ett mycket stort intresse för detta projekt, som fått 27 miljoner kronor av svenska skattepengar via EU, berättar Anders Olsson.

- Redan nu är det klart att det bli arbetstillfällen även utanför projekttiden av detta. Ett exempel är den svenska snöskotern Wolverin som ska börja tillverkas. Tillverkningen skulle egentligen ligga på annat håll, men när de som ligger bakom den svenska skotern fick höra talas om detta, så beslutades att tillverkningen skulle ligga i Lillhärdal och Sveg i stället. Det ska på sikt ge 50-60 jobb i de bygderna, vilket är väldigt mycket.

- Lokala företag har också byggt de leder som hittills är klara och det har också gett en del jobb, säger Anders Olsson.

Skoterturism är i Sverige relativt outvecklad och meningen är att den nu ska kunna paketeras och säljas till turister, som ska kunna köpa resa, skoterhyra, logi och aktiviteter från samma ställe.

- Meningen är att man ska kunna hyra en skoter i till exempel Älvdalen och sedan åka på breda och fina leder till Lillhärdal eller någon annan ort. Skotern ska sedan kunna lämnas där man avslutar turen eller köras tillbaka om man vill det.

Som en följd av att man nu lockar skoterturister till området, så har man möjlighet att "sälja" även övriga delar av året till turisterna.

- Här finns redan nu så många olika aktiviteter och verksamheter att det borde kunna tilltala väldigt många olika grupper, säger Anders Olsson.

Det är här som älvdalingarna nu ska få chansen att vara med.

- Vi hoppas att alla som har företag, som är beroende av turismen, kommer och att de som vill starta nya företag och verksamheter ser chansen att hoppa på tåget, säger Anders Olsson.

I Älvdalen jobbar Hannah Risander och Micke Nyberg i projektet.

- Samarbete är nyckeln, säger de.

- En entrepenör ordnar guidade turer, en annan ordnar maten och en tredje boendet och städningen. På det viset får vi en bättre produkt att sälja och var och en kan hålla på med det han/hon är bäst på.

- Vi hoppas verkligen att lokalbefolkningen ser att detta är ett projekt att satsa på. Det här är ju inte ett projekt som så många andra, att det tar slut när projekttiden är slut.

- Redan nu till sommaren är det meningen att vi ska kunna börja sälja paket till turister och marknadsföra området. Vi håller på att spela in en reklamfilm och i år startar vi också en hemsida på internet där kunderna ska kunna boka sina paket själv.

- När projektet avslutas 2007, så ska det finnas en fungerande organisation som tar över och driver det vidare i bolagsform.

I framtiden ser både Anders Olsson, Micke Nyberg och Hannah Risander hur turismen utvecklas med många nya aktiviteter i "paketen"; vandringar, fiske, ridturer och mycket annat.

- Vi har ju en fantastisk natur och en fantastisk kultur. Kan vi samarbeta och paketera produkterna, så kommer turisterna att komma hit, säger Anders Olsson.

BJÖRN REHNSTRÖM

Mer läsning

Annons