Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att bestämma vad Ludvika ska vara

Annons

Charrettedeltagarna fick uppdraget av Jerker Söderlind, arkitekt och forskare på KTH (Kungliga tekniska högskolan).

Han höll ett mycket forcerat, men samtidigt upplyftande och kul föredrag om stadsutveckling på aveny i fredags.

Söderlind förespråkade ett bilintegrerat centrum.

- Nästan 80 procent av planeringen i staden handlar om trafik, förklarade han. Handeln är, och förblir alltid, knuten till transportlederna.

Han anser att en stad blir mer levande om man bjuder in bilarna, på rätt sätt.

- Men rent politiskt tror jag att det är omöjligt att göra om en gågata till en bilgata.

Han drog skratt när han entusiastiskt konstaterade att det finns en obebyggd tomt mitt i centrala Ludvika (Brända tomten).

- Vilken möjlighet, låt tomten vara obebyggd, utbrast han.

Då kände sig kommunalrådet Roger Stål tvungen att förklara läget. Att staden är i behov av fler affärslokaler.

- Okej, bara man använder tomten till något som är bra. Men se den som en möjlighet så länge, resignerade Söderlind.

Ett och annat fniss väcktes till liv även när han klämde ur sig att han verkligen hoppades att det inte finns några planer på att glasa in gågatan i Ludvika.

För att ge Charrettedeltagarna en grund att stå på inför det efterföljande grupparbetet pekade Jerker Söderlind på några tänkvärda saker.

Bland annat när det gäller genomfarten.

- Det är viktigt att de förbipasserande får se något som är så intressant att de väljer att lätta på gasen, i stället för att åka förbi.

Slutligen tipsade han om ett par av Ludvikas konkurrensinstrument när det gäller att locka företag. Centralt belägna lokaler till bra kostnader, och snabbare beslutsgångar än i storstäderna.

Sedan lämnade han över uppdraget till arbetsgrupperna att reda ut vad de tycker att Ludvika ska vara för typ av stad.

LOTTA OLIN

Mer läsning

Annons