Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Däckspecialist rasar mot nya stenar

Annons

- Det kan tänkas att vi förstärker refugerna med "Hälsinggårdstollare", blå små pelare som redan finns lite här och var på Hälsinggårdsområdet.

Gatuchefen lovar inget bestämt.

- Vi måste diskutera saken, tilllägger han, som inte förstår biltrafikanternas irritation och räds-la för "stenklumparna" mitt i gatan.

- Märkligt svar. Om du stött i vass kantsten och fått bältesbrott på ett framdäck kan det vid 80 km/tim orsaka en dödsolycka.

Eine Sjölund, förr ordförande i Däckspecialisternas riksförbund rasar mot höga, vassa, direkt livsfarliga kantstenar vid trottoarer och refuger.

Eine Sjölind kontaktade Vägverket sedan han dragit egna slutsatser av ett antal mystiska däckexplosioner med dödlig utgång.

- Vägverket lovar översyn. Bildäck mot vass kantsten kan ge osynliga skador, brott på stålbältet som bara syns på insidan av däcket, påpekar Eine Sjölund, som tillägger att refuger med vassa kanter måste märkas.

- Högre makter har bestämt att vi ska banta antalet stolpar/trafikdelare. Det är en av orsakerna till avvsmalnade gatupartier och refuger. All trafik ska dessutom passera långsamt vid korsningar och övergångsställen, säger Anders Liljekvist.

Om och när det blir märkbara förändringar på Hälsinggårdsvägen vill gatuchefen inte uttala sig om.

- Går vi till beslut om mittmärkning med blå tollare blir det förändringar före vintern, säger gatuchefen.

Eine Sjölund kräver återgång till fasade trottoarkanter och kantsten.

- Fortsätter vi med vassa kantstenar riskerar vi fler däckexplosioner och med dem, ve och fasa, dödsolyckor, säger han.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons