Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chefer lär genom rollspel

Annons

Under måndagen och tisdagen utbildades ett tiotal kvinnliga chefer för Glitterbutiker i norra regionen på Scandic hotell i Borlänge.

Cheferna ska efter kursens slut kunna lära sin personal att bli bättre säljare.

- Många butiker har i dag tappat bort det här med service och det blir allt mer löpande band-betjäning eller pracka på-betjäning, säger Annica Hedman som efter nio år som butikschef i Borlänge numera är regionchef.

Koncernen började med sina utbildningar för ett och ett halvt år sedan. Det handlar om att se till att kunderna blir nöjda, då köper de mer och kommer tillbaka fler gånger.

- Vi kallar det att höja varje kunds livstidsvärde, säger kursledaren Lennart Fries.

De elva deltagarna från Uppsala i söder till Luleå i norr fick veta hur en säljare ska agera, från första bemötande till försäljning och reklamation.

I rollspel fick de turas om att spela kund, säljare och observatör för att träna på bemötande, språkbruk och argument. Och träna på att ge och ta konstruktiv kritik.

- Det mesta har man i ryggmärgen. Men det är alltid lärorikt att repetera, säger Pernilla Eriksson, som är butikschef i Borlänge.

Hon ska nu peppa personalen i Kupolenbutiken att bli bättre säljare.

Nästa chefskurs handlar om att leda, motivera och utveckla personalen, något som är nytt för Pernilla som tog över som butikschef vid årsskiftet.

Enligt kursledaren Lennart Fries är det få inom detaljhandeln som satsar på riktiga sälj- och personalutbildningar.

- Många tycker att det är viktigt med utbildning, men i slutändan faller det ändå på att man bedömer det som för dyrt. Men jag hävdar att utbildad personal är en förutsättning för framgång.

KARIN DIFFNER

Mer läsning

Annons