Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chefen som tar lätt på kritiken

Annons

Det är moderaten Lars Persson som eldar på kritiken.

I en interpellation till kommunalrådet Jonny Jones ställer han ett par frågor:

1: Vad har näringslivschefen gjort för att marknadsföra Rättvik utanför Dalarna?

2: På vilket sätt har region Siljan marknadsfört Rättvik sedan år 2003?

- Jag anser att det inte sker någon marknadsföring av Rättvik, säger Lars Persson.

Men Jonny Jones tycker inte att marknadsföringen brister.

- Lars Persson målar upp en onödigt negativ bild. Vi har flera bra instrument för kommunens marknadsföring, anser kommunalrådet Jones (c).

Gunilla Jakobsson är kommunens näringslivschef och ansvarig för marknadsföringen. Med bara ett halvår på posten ser hon inte kritiken som särskilt spetsig.

- Nej, den känns lite futtig.

- Fick jag massor med pengar skulle vi kunna fixa till ordentliga reklamkampanjer, helsidor i Expressen och sånt. Men verkligheten är en annan.

- Vi har inga pengar till kampanjer av det slaget. Som det är nu jobbar vi långsiktligt med våra samarbetspartners, säger Jakobsson, som efter 25 år på bortaplan, bland annat i Stockholm och Madrid, nu flyttat hem till Furudal igen och tagit det utsatta jobbet som ansvarig för Rättviks kommuns näringslivsenhet (Närvik).

Hon menar att marknadsföringen sker tillsammans med Siljan turism, Region Siljan och Region Dalarna.

- Det fungerar bra tycker jag. Vi har långsiktliga mål. Vi koncentrerar oss på tre grupper - besökare/turister, företagare och boende. Vi fortsätter att jobba på det sättet, säger hon.

- Vi betalar drygt två miljoner till Siljan turism. Det är mycket pengar. De gör ett bra jobb. Och politikerna har sagt ja till att vi ska vara med i region Dalarna. En liten kommun som Rättvik har knappast större marknadsföringsresurser.

Däremot har Gunilla Jakobsson visioner inför framtiden.

Och det handlar om att marknadsföra vildmarken (vargar) och kulturlivet och annat - och målgruppen är köpstarka människor.

- Vi ska långt ut i Europa. Vi pratar om Madrid, Milano och Munchen. Vi ska locka familjer med mycket pengar hit - Rättvik har stor utvecklingspotential. Vi kanske ska bjuda dem på majstångsresning hela sommaren!

Kritiken från moderaten Persson är lite diffus, tycker hon.

- Jag vet egentligen inte vad han menar.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons