Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chávez-kritisk tv släcktes

Annons

Venezuelas äldsta tv-bolag försvann ur etern vid midnatt, natten till i dag, efter att president Hugo Chávez vägrat förlänga bolagets licens. Polis använde vattenkanoner för att skingra tusentals stenkastande demonstranter.

Stängningen av Venezuelas äldsta tv-bolag, den senaste tvisten i president Hugo Chávez socialistiska revolution, har utlöst omfattande protester.

Chávez hävdar att privatägda RCTV stödde det misslyckade kuppförsöket mot honom 2002. Han har länge legat i fejd med oppositionsvänliga tv-stationer och kallat dem "apokalypsens rytteri".

Det fria ordet är hotat i Venezuela menar motståndare till presidenten. Andra är ledsna över att underhållande såpoperor och shower försvinner nu när staten har stoppat den populäraste tv-kanalen.

RCTV-ordförande Marcel Granier lovar att fortsätta kampen för fri press och demokrati.

Soldater intog stationens studior för ett smidigt överlämnande av stationen till staten.

Chávez är annars en populär statschef även efter den senaste tidens hårda reformer som innefattat nationaliseringen av gas- och oljeindustrin.

Men den här gången är det inte bara utlänningar som trampas på tårna. Upp emot 30 procent av Venezuelas invånare tittar regelbundet på USA-inspirerade RCTV, som startades redan 1953 i landet.

Från och med i dag är det tänkt att det nya statliga alternativet, TEVES, ska ta över i etern.

Söndagen den 27 maj var ett ödesmättat datum för många tv- och radiokanaler i Venezuela som oroat sig för att inte få förlängt tillstånd. Till slut blev det bara RCTV, med 3|000 anställda, som inte får fortsätta. Som salt i såren måste kanalen också lämna över all sin utrustning _ antenner, lokaler, kameror med mera _ till staten för att nya TEVES ska kunna inleda sina sändningar direkt. Landets svaga opposition kallar det hela för ett brott mot konstitutionen och ytterligare en begränsning av yttrandefriheten. De får internationellt stöd av bland andra EU och USA.

Chávez politiska konkurrenter bär delvis själva skulden till att regeringen numera gör nästan helt som den vill i Venezuela. Bojkotten av det senaste kongressvalet har kraftigt reducerat oppositionens inflytande.

Medierna har fått dra ett tungt lass. Flera lagändringar de senaste åren har dessutom försvårat journalisternas arbete. Bland annat är det inte tillåtet att förolämpa presidenten längre.

TT

Mer läsning

Annons