Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chaufförsjobb till Ludvika - när Säfflebussen dubblerar trafiken

Annons

Säfflebussen fortsätter att skörda framgångar med linje 700 via Ludvika station.

Efter en längre tid med Malung som slutstation i norr förlängdes routen till Sälenfjällen för två år sedan.

Där angör bussarna såväl Tandådalen som Stöten, centrala resmål i det stora fritidsparadiset.

Fram till för någon månad sedan var det emellertid helt förbjudet för Sälenresenärer att stiga på och av bussen inom länet. Detta med hänvisning till Dalatrafiks monopol. Resande från Ludvika och det övriga Västerbergslagen har tvingats att först resa till Fagersta för att få kliva ombord på norrgående bussar.

Efter bussbolagets senaste framställan till Vägverket, samhälle och trafik, veknade Dalatrafiks ledning och beslutade tillåta resande mellan Ludvika och Sälen. Resultatet har inte låtit vänta på sig enligt vd Pettersson.

- Det går alldeles utmärkt bra och vi har ökat antalet resenärer med hela tio procent under den här korta tiden. Det är fantastiskt och det händer ofta att vi måste begära hjälp med extrabussar från andra bolag.

Bland Säfflebussarnas Sälenresenärer märks inte minst många som pendlar till och från sina arbeten i fjällanläggningarna.

- Och nu under sportlovet är det också väldigt många lediga ungdomar som åker till fjällen med oss, forsätter Pettersson.

Företagets framgångar gäller även linjens södra del, mellan Ludvika och Stockholm. Den betraktas fortfarande som den "tyngsta delen" av den låga routen. Där har Säffle Reseservice tagit marknadsandelar från tågen till och från Stockholm med SJ och Tåg i Bergslagen (TiB). Aviserade försämringar i tågtidtabellen gör att lågprisbussarna lär bli än mer intressanta senare under året.

- Vi jobbar redan med planeringen för att sätta in ytterligare en dubbeltur och den ska gå hela sträckan Stockholm-Sälen, markerar Pettersson.

- Och den utökade trafiken en måste starta i god tid före högsäsongen som ju brukar komma igång före jul, fortsätter busschefen.

Den nya dubbelturen, som blir en tidig norrgående morgontur, gör det dessutom möjligt för påstigande i Ludvika att göra dagsutflykter till fjällen.

- För att klara den utökade trafiken sätter vi in ytterligare en buss och det innebär att vi måste anställa minst tre nya chaufförer som naturligtvis ska vara placerade i Ludvika.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons