Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chans till en riktig förbifart

Annons

Sossarnas riksvägsalternativ 4 har tydligen definitivt dömts ut som orealistiskt och samhällsekonomiskt oförsvarbart. Trots att (s) och dess stödpartier haft decennier på sig, har Stål, Pettersson & Co inte presenterat någon alternativ strategi till detta 60 år (!) gamla förslag.

Det blir därför förödande för Ludvika, när (s) uppenbarligen kopplat så många presumtiva företagsetableringar till ett vägprojekt, som alltfler sedan länge insett är dömt att misslyckas.

Redan när P E Granström inledde det fabulösa projektet, med en tiomiljonersrondell vid Lyviken (vars nytta ännu ingen lyckats genomskåda) varnade bopartiet för det orealistiska i sossarnas med flera planer.

Vi mötte ett kompakt motstånd från (s) med flera, när (den nödvändiga) rondellen vid brandstationen föreslogs.

Man kan trots allt inte undgå att förbluffas, över att (s) med flera motiverat det havererade vägalternativ 4 med att trafiken i tätorten blivit så besvärlig. I själva verket har man ju själv åstadkommit detta kaos, genom att målmedvetet, under täcknamn som "Gröna Ludvika" med mera nogsamt blockera eller krympa de breda och lättframkomliga gator, som förr gjorde Ludvika vida känt som en trafikvänlig stad.

Minst två fantastiska möjligheter öppnar sig nu. Dels kan vi slippa den ödeläggelse av centrala staden, som drabbat andra tätorter, och dels kan vi ta nya tag för en "äkta" förbifart, med nationalekonomiskt intresse, till exempel Högforsalternativet.

KURT JOSEFSSON, BOPARTIET

Mer läsning

Annons