Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centerpartister kräver avgång

Annons

- Det är dags att utkräva ansvar för alla inställda tåg. Och styrelsen för Tåg i Bergslagen och den verkställande direktören har ett utomordentligt stort ansvar, säger centerns starke man i Smedjebacken, Göran Engström.

Engström och centern i Smedjebacken anser att ledningen för Tåg i Bergslagen har visat en häpnadsväckande inkompetens som inköpare genom sin bristande kvalitetssäkring.

- De nya tågen har medvetet köpts in utan att vara vintertestade eller konstruerade för vinterklimat.

- Det är ingen patentmedicin att kräva att en ledning avgår. Men vad ska krävas för att frågan ska aktualiseras om inte detta? Jag hade haft förståelse om tåg fick ställas in om det varit en enorm köldknäpp eller massvis med snö. Men så extremt har det ju inte varit, säger Engström.

Med i styrelsen för Tåg i Bergslagen sitter centerpartisten Per-Erik Aarnseth.

- Jag tycker nog att centerpartiet i Smedjebacken ska sätta sig in i situationen riktigt. Vi upphandlar tågtrafiken men bedriver ingen egen tågtrafik. Och vi äger inga tåg, det gör Transitio, säger Aarnseth.

Men det är ändå formellt Tåg i Bergslagens styrelse som bestämt att det ska vara Reginatåg.

- Kommuner och landsting har också varit överens om att Reginatågen var det bästa vi kunde få. Ingen, varken styrelsen eller vd, har kunnat förutspå de här bekymren. Jag tror inte heller att exempelvis Göran Engström har kunnat göra det om han suttit i styrelsen. Så jag har svårt att förstå varför vi ska avgå, säger Aarnseth.

Mikael Prenler är vd för Tåg i Bergslagen. Han håller inte med om att Tåg i Bergslagen köpt grisen i säcken.

- Reginatågen testades under vinterförhållanden innan Västmanlands läntrafik beställde tåg till förra året. Då upptäcktes ett antal fel och brister som skulle åtgärdas. Vi fick också löfte om att tågens driftsäkerhet skulle vara 99,8 procent. Det motsvarar fyra fel på ett tåg som går 25 varv runt jorden, ett löfte man inte alls levt upp till, säger Prenler.

I går stod tre av tolv Reginatåg stilla hos Tåg i Bergslagen.

- Det har varit mer störningar än vi någonsin kan acceptera. Som vd är jag förstås utsatt när trafiken inte fungerar. Det har varit en tuff period. Men vi har köpt tåg som vi fått löfte om att skulle fungera.

Enligt Prenler är det ingen risk för att kommunerna ska få betala för de extrakostnader som uppstått.

- Avtalet är skrivet så att det är SJ som tar den ekonomiska risken. Kommunernas och landstingets borgensåttagande har inget med driften att göra, utan handlar bara om vår hyra gentemot Transitio. Så det har inget med de här tågproblemen att göra.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons