Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carlsberg noterar bottenrekord Marknadsandel 2004 2005

Annons

Vinnare i ölkriget blev ännu en gång Kopparbergs med lågprisölet Sofiero original.

Kopparbergs sålde 23,3 miljoner liter Sofiero original på bolaget under 2005.

Det kan jämföras med rekordåret 2004 då man sålde 24,8 miljoner liter av lågprisalternativet eller med introduktionsåret 2003 då Kopparbergs efter 10 månaders försäljning sålde 22,8 miljoner liter. 2003 skrev uppstickaren Kopparbergs bryggerihistoria då de slog Pripps Blå gamla försäljningsrekord på 18,6 miljoner liter som stått sig sedan 1986.

Men Kopparbergs har en bra bit kvar innan vd Peter Bronsman når sitt mål och totalt sett går om Carlsberg på systembolagsmarknaden.

Carlsbergs marknadsandel var nere i 27,4 procent under 2005, en närmast halvering av volymerna sedan danskarna köpt Pripps och Falcon. Kopparbergs har 20,2 procent.

Spendrups siffror vände uppåt rejält under hösten och Spendrups volymer består av högre prissatta produkter än Kopparbergs så därmed stärks Spendrups lönsamhet medan Kopparbergs brottas med sina marginaler.

De fyra svenskägda bryggerierna Kopparbergs, Spendrups, Åbro och Krönleins tog alla marknasdsandelar på Systembolaget. Samtidigt har de också en fördel jämfört med Calsbergs bryggeri i Falkenberg då de kan satsa på export till gränshandeln i Tyskland.

Carlsberg i Danmark försöker att täcka denna gränshandel med produktion från Danmark då danskarna också gränshandlar i Tyskland på grund av ölskatterna.

KÄLLA: SYSTEMBOLAGET BO JOFFER

Mer läsning

Annons