Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carlsberg kopierar Spendrupsrecept

Annons

Nu ska huvudkonkurrenten Carlsberg satsa på sina varumärken på motsvarande sätt. Spendrups danska konkurrent har konkurrerat ut sig själva på Systembolagsmarknaden med att lansera lågprisölet Blågul som slog ut andra lågprisöl i Carlsbergs sortiment, den gamla storsäljeren Pripps Blå har Carlsberg misskött. Nu lägger Carlsberg om strategin.

Det ser ut som en kopiering av Spendrups framgångsrecept, fokusering på högre prissatta produkter och så lite som möjligt i lågpristräsket,

Carlsberg vände en förlust på 38 miljoner kronor 2004 till en vinst på 126 miljoner kronor 2005. Men omsättningen minskade med närmare 8 procent till 2.9 miljarder kronor.

Under 2006 ska strategin läggas om så att danskarna börjar vårda sina gamla varumärken Pripps, Falcon, Carlsberg, Ramlösa, Festis och Pepsi skriver Dagens Media. Carlsbergchefen Staffan Bremander säger:

"Spendrups är duktiga på att driva vissa märken ... Både Norrland och Loka är märken som Spendrups satsat konsekvent på så de är svåra motståndare".

BO JOFFER

Mer läsning

Annons