Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggstart i maj?

Annons

-Det har inte kommit några allvarligare invändningar, säger Håkan Forslund som är projektledare vid Vägverket i Gävle.

Han nämner dock att en fastighetsägare i Nyhammar har åsikter om cykelvägens sträckning. Planen visar att en del av ett kommunägt grönområde fastighetsägaren nyttjar kommer att tas i anspråk för cykelvägen.

-Vi ska ta en diskussion med fastighetsägaren, säger Forslund som hoppas och tror att parterna blir överens.

-Nu ska vi i Gävle skriva ihop ett ställningstagande och sedan skickas arbetsplanen till Vägverket centralt i Borlänge för fastställelse. Denna process hoppas vi är avklarad på någon månad och därefter kan vi upphandla projektet.

Om inget oförutsett inträffar så gissar Forslund att bygget kan inledas i maj och att cykelvägen är färdigbyggd framåt november. Det enda som möjligen får anstå till 2008 är asfalteringen.

-Jag skulle tro att entreprenören börjar med bron över kraftverkstuberna. Fackverksbron av stål får en spännvidd på 19 meter och är kostnadsberäknad till 1,3 miljoner.

Den sammanlagda kostnaden för den cirka en kilometer långa cykelbanan, som blir 2,5 meter bred och byggs till vänster om länsvägen sett från Grangärde, förmodas hamna på ungefär 4,3 miljoner kronor. Detta belopp lånar kommunen ut åt Vägverket, så kallad förskottering.

-Kommunen får tillbaka pengarna när det här projektet tas med i Vägverkets ordinarie investeringsbudget. Jag gissar att det kan bli om fyra-fem år.

Tidigare har det funnits förhoppningar om att cykelvägsbygget skulle samordnas med byggandet av en bro över länsväg 247 i Nyhammar för cyklister och gående.

Bron har kostnadsberäknats till minst nio miljoner kronor och den 20 mars 2006 uttalade en företrädare för Vägverket att bron byggs tidigast 2010. Nu säger Håkan Forslund att han tror att brobygget dröjer "många många år".

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons