Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Byggfusk" för miljarder

Annons

I sommar fortsätter bytet av de betongslipers på Siljansbanan som åldrats i förtid. Nu sker byte av 28 000 mellan Insjön och Mora.

Kostnaden är stor. Men detta är ändå bara en liten del av det stora hela. Sammanlagt måste mellan 1-1,5 miljoner slipers bytas ut. Till en kostnad av mellan 1-2 miljarder kronor.

Bakgrunden är ett konstruktionsfel. Den uppgörelse Banverket träffat med leverantören hålls hemlig.

I fjol påbörjades bytet av betongslipers på Siljansbanan med en första etapp mellan Repbäcken och Insjön.

I sommar följer fortsättningen mellan Insjön-Mora. Kostnaden för denna del har tidigare beräknats till 60 miljoner kronor.

- De åldras i förtid, sannolikt på grund av en tillverkningsprocess som inte var riktigt bra, säger Ola Nilsson, pressansvarig vid Banverket.

- Man införde en ny härdningsmetod, varmhärdning. Det ledde till en kemisk process. De sprängs inifrån.

De betongslipers som byts levererades i mitten på 1990-talet, i samband med en omfattande järnvägssatsning.

När bristerna efter ett antal år upptäcktes var Banverket och leverantören på väg in i en rättslig tvist om ansvarsfrågan.

Så långt gick det dock inte, då parterna träffade en uppgörelse. Denna förlikning hålls hemlig för allmänheten:

- Uppgörelsen är affärsmässig. Innehållet är inte offentligt. Vad som hänt om det gått till domstol är ett oskrivet blad, säger Ola Nilsson.

Om uppgörelsen innebär att leverantören står för någon del av miljardkostnaden eller ger rabatt på slipers vet han inte. Leverantören ifråga är dock fortfarande leverantör till Banverket.

- Banverket tar kostnaden. Hur det fördelas med leverantören är en annan sak.

Flera grupper ute i landet går längs spåren och märker de slipers som behöver bytas med en röd färg, de som har begynnande skador med gult och de som till synes är oskadda med grönt. Riktiga långpromenader längs rälsen. Denna besiktning ska fortsätta i flera år framöver.

Själva bytet kommer också att pågå under flera års tid.

- Vi räknar med att byta en kvarts miljon i år. Då återstår cirka 750 000 att byta, säger Ola Nilsson.

Någon fara för säkerheten ska det inte vara då Banverket har kontroll på spåren.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons