Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygg järnväg mellan Bergslagen och Norge

Annons

I Norge jobbar jag tillsammans med två pojkar, 20 och 21 år gamla.

När jag kommer hem till hytten från jobbet väntar minst tre barn, en flicka och två pojkar i sju- till nioårsåldern. Nu har ryktet spridit sig i trakten och nu kan det mycket väl hända att jag har sex lintottar som vill ha saft och kex. Det är klart att man blir glad när man har barn och ungdomar omkring sig.

Här i Lyngdal producerar man barn, eftersom man ser en ljus framtid med jobb för barnen. Vi måste bryta den negativa utvecklingen i Ludvika och återskapa den framtidstro som vi hade för bara tjugo år sedan.

Jag tror absolut på tanken att en järnvägsförbindelse mellan Bergslagen och Oslo-området skulle bli den vitamininjektion som vi behöver i Västerbergslagen.

Jag läste det intressanta reportaget i NLT om järnvägsstationen i Ludvika, som i år firar 130 år.

Firar är väl att ta i, om man ser hur det i dag ser ut på järnvägsområdet. Min far, Nils Hansson, var lokreparatör i många år i Ludvika och min farbror, Inge Hansson, var lokförare och körde rälsbussen mellan Ludvika och Västerås.

De hade aldrig accepterat Ludvika stations förfall och det gör inte jag heller.

Järnvägen är miljövänlig och har stor lastkapacitet. Järnvägen är framtiden. Därför tycker jag att vi ska bygga en järnväg mellan Grängesberg och Kongsvinger i Norge.

BIRGER HANSSON

Mer läsning

Annons