Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byalag kräver åtgärder

Annons

Året innan den första skrivelsen (i april 2005) och en komplettering av densamme i juli hade Ann-Margret och Anneli varit i kontakt med Vägverket per telefon. Deras ärende gällde säkerhetshöjande åtgärder för gående samt cyklande trafikanter vid infarten till Målarbacken. Dessa omfattade sänkt hastighet i första hand, samt önskemål om en gångtunnel under riksvägen fram till gång- och cykelvägen - vars placering får anses märkligt placerad.

Gång- och cykelvägen in till Ludvika från Målarbacken är förlagd till höger sida om riksvägen, medan samhället Harnäs med dess hushåll ligger på den vänstra sidan. Inget övergångsställe finns tillhands - i stället finns en refug lagd vid infarten, som i den nya skrivelsen beskrivs som den plats i kommunen där farten är högst i samband med det stora antal personer som ska passera ut, svänga av eller korsa riksvägen.

Startskottet för Ann-Margret och Annelis del kom för ett år sedan, då de blev stående i mittrefugen med trafik från båda håll. En personbil från smedjebackshållet, som möjligen misstagit refugen för ett övergångsställe beslutade sig för att stanna. Bakom denna kom en långtradare, som inte tänkte stanna, och det hela hade kunnat sluta olyckligt för alla parter.

Den förra skrivelsen lämnades utan svar om beslut från kommunens sida. Med den nya skrivelsen hoppas de båda damerna på bättre gehör, när de uppmanar beslutsfattande politiker och tjänstemän att "ta ansvar för det ni kallar en trygg och säker kommun."

-Vi är oroliga för barnen, som går till skolan eller ska till badet på sommaren. Och nu på vintern är det många bilar, som passerar på väg till Sälen, säger Anneli Wass.

-Även för äldre personer är det svårt att komma över vägen vid refugen för att gå in till Ludvika.

Ann-Margret Svendsén, ordförande i Stor Harnäs byalag:

-Vi har pratat med boende i Harnäs, och det visade sig att många genom åren har ringt till Vägverket med frågor eller klagomål. Vägverket svarade, att om synpunkterna kunde lämnas in skriftligt blir det mer som ett ärende och enklare för dem att behandla.

I den nya skrivelsen har förslaget på en gångtunnel ersatts av ett önskemål om en ny gång- och cykelväg förlagd till riksvägens vänstra sida. Punkt ett i listan är emellertid fortfarande kravet på sänkt hastighet längs 70-sträckan.

Denna vill byalaget se omvandlad till en 50-sträcka. Därmed måste även Vägverket blandas in i beslutsfattandet, i samråd med tekniska kontorets trafik- och markavdelning (som behandlade den förra skrivelsen).

-Att sänka hastigheten, som en första åtgärd borde väl inte kosta för mycket, frågar sig Anneli.

TOBIAS HEDSTRÖM

Mer läsning

Annons