Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butiker på flottar i Övre Hillen och öde centrum

Annons


Entréerna till centrum blir dessutom trafikmässigt tröga med tre trafikljus från söder via Valhallavägen och G:a Bangatan ombyggd till en slalombana från norr.

Att många vägar i Dalarna har en dålig standard är välkänt.

Varför Borlänge med Peter Hultqvist i spetsen har stött byggandet av Sveriges dyraste 13 metersväg genom Ludvika har förbryllat mig tills jag kom på, att den nya genomfarten har det idealiska läget för att ge Ludvikas köpstarkaste villaområden den kortaste vägen till Kupolen. Med 110 kilometer från Mor Annas äng nås Kupolen på 20 minuter. Det placerar Knutsbo inom Kupolens närområde.

Att lokalisera ett stort köpcentrum till Målarbacken kommer att göra ont värre. Sedan länge planeras ju ett centrum för sällanköpsvaror vid Lyviksbergets trafikplats, och nu ska det bli ett för dagligvaror vid Marnäs trafikplats om socialdemokraterna får råda. Snacka om att nya vägar skapar extra bilåkande.

På grund av utrymmesbrist erkänner Vägverket att Marnäs trafikplats får stora brister och riskerar att förses med trafikljus på riksväg 66.

Var ska ett stort köpcentrum få plats utan omfattande rivningar, eller ska det placeras på flottar i Övre Hillen? Varför inte vänta och bygga Äventyrsbadet på någon av dessa?

Hela existensen av ett dylikt centrum bygger ju på överflyttning av handel inte bara från centrum utan även övriga livsmedelshallar drabbas.

Om Coop Forum nappar betyder det en säker nedläggning av Gröna Konsum på Ludvika Gård, men även alla Konsum runt om i Grängesberg, Fredriksberg, Sunnansjö, Nyhammar och Smedjebacken hotas.

Vidare riskerar Hemköp och Ica Marnäs nedläggning. Är majoriteten av kommuninnevånarna betjänta av denna utveckling?

Finns det inga vinnare? Jo, ägarna till köpcentret och de storkunder, som fyller sina bilar ett par gånger i månaden. För alla oss andra blir det extra resandet dyrare än den eventuella vinsten i kassan, och för alla utan bil ökar isoleringen.

Den eventuella tillkomsten av den nya genomfarten vet ingen i Ludvika någonting om. Även om regeringen avslår våra överklaganden av arbetsplanen måste Vägverket i dagsläget skrapa ihop bortåt 1 000 miljoner kronor och inte 500 miljoner kronor som Vägverket nyligen hävdade i NLT den 30 augusti i år.

Om ett köpcentrum ska byggas vid Målarbacken är däremot en ren kommunal angelägenhet.

K-A ERIKSSON

Debattören K-A Eriksson är medlem i bopartiet i Ludvika. Han är pensionerad civilingenjör och en av de ledande motståndarna till riksvägsdragning enligt det beslutade alternativ 4.

Mer läsning

Annons