Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussolyckans offer hedrades

Annons

Bredvid honom stod Hans Bergström, chef för Linjebuss i Dalarna, som just har klarat av sitt livs kanske värsta vecka på jobbet.

- Det har varit en fruktansvärd uppförsbacke de här dagarna, säger Bergström med sorgsen röst.

För Ibrahim Zhabari var det en självklarhet att delta i minnesstunden för de sex personer som dog vid bussolyckan strax utanför Ängelsberg förra fredagen.

- Jag har varit busschaufför sedan 1998 men aldrig kört den sträckan. Men efter det som har hänt så kör man extra försiktigt, säger han.

Hans Bergström har ägnat i stort sett all sin arbetstid den senaste veckan åt bussolyckan. Det har funnits en mängd saker att tänka igenom. Han har också sett till att i första hand vara medmänniska, i andra hand chef.

- På olyckskvällen hämtade jag chauffören och sedan har han fått hjälp av företagshälsovården. I dag mår han förhållandevis bra men jag finns alltid tillgänglig för att stötta honom och lyssna.

Linjebuss dalachef berättar att han personligen varit i kontakt med anhöriga till samtliga dödsoffer. Dessutom har han skickat brev till de resenärer som klarade sig undan olyckan med livet i behåll.

- Chauffören kan höra av sig till mig när han vill. Som medmänniska gäller det att man inte är rädd, går åt sidan och tänker vad ska jag säga? Det absolut viktigaste är att man bara finns till och kan stötta de drabbade.

Hans Bergström har naturligtvis också fått frågor om bälten i bussar och huruvida hans företags bussar är utrustade med dubbdäck.

- I nya bussar har vi bälten. En lampa i bussen informerar resenärerna och föraren talar om att det finns bälte. Men det här handlar också om attityder. Resenärerna har ett ansvar.

Fortfarande är det ett stort antal av Linjebuss cirka 140 fordon som saknar bälten, till exempel bussen som Ibrahim Zhabari skulle köra till Borlänge.

Linjebuss fordon är i snitt sju år gamla och får maximalt vara tolv år innan de måste tas ur trafik. Så inom några år behöver ingen bussresenär vara orolig för att bälte ska saknas. Hans Bergström tror att den saken är ordnad inom "ett, två eller tre år".

Dubbdäck på bussarna är han dock tveksam till.

- Olycksbussen hade inte dubbdäck, och det har inte våra andra bussar heller utan vi kör med ordentliga odubbade vinterdäck. Dubbarna skulle snabbt slitas bort på saltade bara vägar.

- Dubbdäck skulle gå bra om man i stället för att salta valde att ploga, hyvla och sanda vägarna så det blev rejält vinterföre, säger Hans Bergström.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons