Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussolyckan analyseras i medicinsk rapport

Annons

Den speciella katastrofenheten vid sjukhuset i Umeå har på uppdrag från Statens haverikommission gjort en särskild analys av olyckan. Denna är klar och presenterades under onsdagen.

Den visar bland annat att alla de sex omkomna satt på höger sida långt fram i bussen. När bussen kanade av det såphala vägen och ned för den höga slänten kastades passagerarna ut genom fönstren och krossades under bussen.

Undersökningen visar också att om glasen varit laminerade så skulle skadorna ha blivit betydligt lindrigare.

Samtliga överlevande har intervjuats. Hela 82 procent av dessa hade ingen kännedom om att det var krav på att använda säkerhetsbälte om dessa fanns monterade.

Med tanke på att endast 2 av 49 använde bältet vid olyckstillfället innebär detta att en del hade glömt att använda bältet trots vetskapen om det lagliga kravet.

Tre av de fyra svårast skadade skulle ha klarat kraschen betydligt bättre om de haft bältena på sig.

Bland de tolv som skadades något allvarligare skulle troligen tio ha klarat sig betydligt lindrigare om bälte hade använts.

Det finns dock även andra orsaker till att olyckan blev så svår som fallet nu blev. Att det saknades vägräcke på platsen i kombination med en djupt slänt på ett par meter försvårade utgången.

Även under själva räddningsarbetet förekom problem. Inte minst i försöken att lyfta den havererade bussen. Vid lyftet gav konstruktionen vika och bussen vek sig.

Detta i samband med att räddningspersonalen skulle få loss döda och skadade som klämts under den på sidan liggande bussen.

Chefen för haverikommissionen, Göran Roswall, för övrigt på besök i Ludvika under onsdagen, kommenterade den medicinska rapporten:

- Jag har ännu inte hunnit med läsa den i sin helhet men jag känner igen det mesta.

- Vi gör vår egen analys och sedan sammanställer vi de båda rapporterna med varandra.

- Allt ska förhoppningsvis ligga klart före årsskiftet.

HARALD LOHSE

Mer läsning

Annons