Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussgaraget kan bli första etableringen på Lyviksberget

Annons

Hans Bergström som är chef för Connex som i dag har verksamhet i lokalen säger att man är mycket trångbodda:

- Vi hyr garaget av Dalatrafik. Garaget är byggt för 20 bussar och vi har 40. Jag har varit chef sedan 1999 och en diskussion om flytt har varit aktuell hela denna tid. Nu har det efter charetten blivit ännu mer aktuellt, säger Hans Bergström.

Men det förslag han tittat på tillsammans med kommunen, ett bygge på en tomt nära "järnvägsövergången" efter Gonäsvägen är man från bussbolagets sida inte intresserade av.

- Det måste bli en lösning närmare stan, anser Bergström.

Fastighetschefen i Dalatrafik Bengt Hamelius håller med.

- Bollen ligger hos kommunen. Charetten i maj ledde fram till att frågeställningen ligger hos kommunen, Vägverket och Banverket. Allt bygger på att det går att få loss pengar för att lösa problematiken med riksvägsgenomfarten. Och då det är en myndighetsfråga så går det inte fort. Det här kanske ligger 3-4 år framåt i tiden. Vi i Dalatrafik ligger lågt under tiden.

- Vi har tittat på en etablering efter Gonäsvägen, den ligger så långt ut att vi får massor med tomkörning. Om kommunen betalar för den så vore det ett alternativ men inte annars, säger Bengt Hamelius.

Men inoficiellt så finns nu ett annat alternativ, Lyviksberget.

- Just nu är inte Lyviksberget ett alternativ då vår anläggning är för stor för att rymmas på det kuperade Lyviksberget. Men läget blir annorlunda när vi byter bussleverantör från Connex till Swebus. Swebus planerar att inte ha så många bussar i Ludvika utan placera flera vid depån i Borlänge. Då kan vi möjligtvis få plats på Lyviksberget, säger Bengt Hamelius.

Kommunens mark- och planeringschef Jan-Erik Eriksson säger att en etablering på Lyviksberget inte är något som diskuterats ännu. Men Eriksson ser gärna att markområdet i centrala Ludvika blir tillgängligt:

- Lyviksberget passar inte med de ytor som det varit tal om för ett par år sedan.

- Efter charetten har vi inte haft någon djupare diskussion runt trafikplaneringen vid järnvägsstationen och det är långt till ett slutgiltigt ställningstagande.

- Det vore bra om vi kunde minska antalet utfarter vid stationsområdet och samtidigt lösa infarten till centrum. Gick det att hitta en anslutningspunkt vore det optimalt, men det måste vägas mot kostnaderna, säger Jan-Erik Eriksson.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons