Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussbranschen kritiserar uttalande

Annons

Häromdagen sa Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö till TT att han ansåg att det var "en bra idé" för resenärer att vägra åka med bussar utan bälte. Det fick bussbranschen att surna till ordentligt.

- Hans uttalande är märkligt, säger Göte Persson, sekreterare i Bussbranschens riksförbund i regionen.

Ingemar Skogö själv vill i dag tona ner uttalandet.

- Jag är hårdvinklad, säger Ingemar Skogö och menar att han inte uppmanat till någon bojkott.

- Men jag var kanske lite snabb i mina kommentarer. Vilka metoder konsumenterna använder är upp till dem själva.

Han backar dock inte från åsikten att det är bra att konsumenterna ställer krav och utnyttjar sin makt att påverka.

Ingemar Skogö säger också att han pratat med företrädare för bussbranschen efter att uttalandet blev känt och trodde att saken var utagerad.

- Men de vill tydligen fortsätta bråka, säger han och syftar på ett pressmeddelande som Bussbranschens riksförbund skickat ut.

Göte Persson, regional sekreterare i Bussbranschens riksförbund, anser att en bojkott av bussar utan bälten skulle vara rent kontraproduktiv. Åtminstone om alternativet är att ta bilen.

- Oavsett bälte eller ej så är bussen det säkraste sättet att färdas på väg, säger han.

Ingemar Skogös uttalande direkt efter de gemensamma säkerhetsöverläggningarna kom som en överraskning för branschen.

- Det är märkligt, om han nu har sagt så, säger Göte Persson.

Bussbranschen hör till de pådrivande när det gäller säkerheten, menar Göte Persson.

Att införa bälten på bussar kostar och då måste krav ställas på kommuner och landsting som handlar upp busstrafiken att betala för detta.

- Eftersom de stora beställarna inte ställt krav på bälten finns det inte på många bussar, säger Göte Persson.

- I Linköping ingick det bälten i önskemålen, men kommunen drog tillbaks kravet efter att ha sett priset.

Göte Persson konstaterar att ibland går priset före säkerheten. Han menar också att åtgärd nummer ett för att höja säkerheten på exempelvis skolskjutsarna är att se till att alla har en sittplats.

ANDERS GUSTAFSSON

Mer läsning

Annons