Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussbolag på avväg?

Annons

Frågan är krånglig eftersom Dalabuss ägs av Dalatrafik och därmed är ett kommunägt bolag som styrs av speciell lagstiftning för att inte störa konkurrensen på marknaden.

Att Dalabuss kör linjetrafik åt Dalatrafik är okej, om man vinner upphandlingen efter konstens alla regler. Detta har man gjort hittills. Vid senaste upphandling fick Dalabuss runt 40 procent av Dalatrafiks uppdrag.

Problemet är beställningstrafiken. Här får Dalabuss bara konkurrera med "tillfällig överkapacitet", det vill säga företag får inte medvetet skaffa fler bussar än man behöver för att klara linjetrafiken.

Men lagarna är lite luddiga.

Konkurrenterna tycker att Dalabuss bryter mot reglerna.

- Att Dalabuss kör beställningstrafik har kostat oss jobb. Det här är ingen vanlig konkurrent. De är väldigt tuffa. Varför är det bara i Dalarna som länstrafiken också äger ett eget bussbolag, undrar till exempel Ingemar Hansson, vd för Orsa trafik.

- Dalabuss har en stor annons i telefonkatalogen, där man bland annat säger att man har hög kapacitet vid stora arrangemang. Också på sin hemsida marknadsför de sig så, påpekar Johnny Hansson på Hansson buss i Falun. Han misstänker att beställningstrafiken är betydligt större än "tillfälligt överskott" skulle medge.

Hur stor andel av omsättningen är då beställningstrafiken hos Dalabuss?

- Beror på hur man räknar. Om man räknar bort beställningar från kommuner, landsting och några större arrangemang, till exempel Vasaloppet, så ligger det på två procent, säger Claes Annerstedt, vd för Dalabuss.

Men om man inte räknar bort något?

- Mellan åtta och nio procent av omsättningen.

Dina konkurrenter säger att ni har fler bussar än ni egentligen behöver och att era bussar är anpassade för just beställningstrafik?

- Alla våra bussar går i linjetrafik. Vi har inte för många bussar, snarare tvärtom. Ett halvdussin av våra bussar har lite högre standard. Men det är för de långa linjerna vi kör, Mora-Falun och Mora-Grövelsjön, berättar Claes Annerstedt.

Problemet för alla bussbolag som kör linjetrafik, de må vara privat eller offentligt ägda, är att det behövs många bussar på morgnarna och eftermiddagarna när folk ska från och till jobbet. Mitt på dagen, kvällar och under helger är betydligt färre bussar i trafik inom kollektivtrafiken. Bussarna står om inte andra kunder finns som beställer resor.

- Det vore mycket vunnet om Dalabuss bara åtog sig beställningar för resor inom länet, det vill säga inte körde till exempelvis Stockholm eller skolresor till mål utanför länet, resor som eleverna själva får betala, säger Johnny Hansson.

- Vi kör bara beställningstrafik inom länet, säger Claes Annerstedt.

- Det är nys, säger Johnny Hansson.

Marknadsföringen då?

- Vår hemsida är det inte många som besöker. Dessutom har vi en vanlig annons på gula sidorna. I övrigt har vi ingen marknadsföring alls.

En del av era konkurrenter misstänker att ni kan konkurrera med priset, att linjetrafiken subventionerar beställningstrafiken och att ni kanske till och med får lite bidrag via Dalatrafik?

- Vi får inga som helst bidrag. På linjetrafiken konkurrerar vi med stora, ibland internationella bussbolag. För att klara den konkurrensen är det snarare så att beställningstrafiken får ge lite bidrag till resten av verksamheten, säger Claes Annerstedt.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons