Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bussavtal fördyrar

Annons

Det nya avtalet skulle leda till att kommunerna fick ökat inflytande över lokaltrafiknätet och själva kunde skapa den bästa möjliga kollektivtrafiken för sina invånare. Så var det sagt, men så blev det inte. I alla fall inte för alla.

Vid kommunstyrelsens arbetsutskottsmöte i veckan fanns representanter från Dalatrafik på plats i Hedemora. Orsak: missnöjet med det nya avtalet mellan kommunerna och bussbolaget skulle diskuteras.

-Sedan det nya ägaravtalet började gälla 2004 får kommunen själv betala för all lokaltrafik. Mot en kommun som Hedemora med många småorter utanför stan slår det väldigt hårt. Vi räknar med att kostnaderna för linjetrafiken per år kommer att stiga från runt 2,6 miljoner kronor till närmare 6 miljoner på fyra år, säger en bekymrad Gun Drugge.

Dalakommunerna äger gemensamt Dalatrafik tillsammans med landstinget.

Tidigare gjordes en kostnadsfördelning för den kollektiva busstrafiken mellan alla kommuner utifrån hur många kilometer busstrafik som nyttjades i varje kommun.

I det nya ägaravtal med Dalatrafik som började gälla 2004 ska alltså varje kommun själv betala för den lokaltrafik som nyttjas inom kommunens gränser. Den så kallade regionala närtrafiken delar kommunen och landstinget på och regionaltrafiken betalar landstinget själv för.

För vissa kommuner har det nya avtalet varit en ren vinstaffär men för Hedemora har det alltså inneburit stora kostnadsökningar, detta trots att man dragit ner på lokaltrafikservicen.

- Vi har minskat på trafiken och dragit in vissa turer för att få ner kostnaderna men det ser ändå inte bra ut, säger Gun Drugge.

Vid veckans möte med Dalatrafik diskuterades också skolskjutsarna som är tung utgiftspost för kommunen.

I dag betalar man 435 kronor per elev varje månad för att de ska kunna göra två resor om dagen till och från skolan. Köper ungdomarna själva det så kallade 20-kortet så kostar det endast 220 kronor per månad och de kan åka hur mycket de vill.

-Det blev en diskussion som körde fast om busskorten. Kommunen skulle vilja kunna gå in och köpa det här 20-kortet till sina skolelever men det går inte Dalatrafik med på. Friskolorna låter sina elever köpa kortet själva och ersätter dem sedan för utlägget men om vi skulle göra det säger Dalatrafik att de kommer att dra in kortet.

Nu har Hedemora kommun krävt att det nya avtalet ska utvärderas och senast i höst ska en rapport läggas fram i frågan. Bland annat ska man se över systemet med skolkort.

- Det här med kollektivtrafiken är en oerhört stor och viktig fråga för Hedemora i och med att vår kommun ser ut som den gör, säger Drugge.

FREDRIKA HILLERVIK

Mer läsning

Annons