Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröllop spårade ur i dalen

Annons

Efter ett liknande bröllop i juni införde kommunen en deponering på 5 000 kronor om hyresgästen lät bli att städa efter sig. Frågan är hur kommunen kommer att ställa sig den här gången?

När personalen kom ner till dalen i går morse möttes de av en nergrisad folkpark. De såg krossade fönster, utkastad soffa i Ljusterån, stånggången sönderbruten, papperstallrikar och matrester utslängda över stora delar av Säterdalen plus mängder av plastflaskor och annan bråte.

- Tur att vi inte har något arrangemang de närmaste dagarna så att vi hinner städa upp, säger en av kommunens anställda som tvingas städa upp efter festen.

Någon har bränt hål på golvmattan i personalrummet med cigarretter och stora delar av dansbanan är mer eller mindre förstörd, enligt personalen.

Gamla dansbanan har tydligen varit ett omtyckt tillhåll under bröllopsfesten där mängder av matrester, tallrikar, muggar och flaskor låg utspridda i går morse. Några av bröllopsgästerna har dessutom roat sig med att kasta tallrikar med mat på en av uthusens väggar. På taket till dansrotundan har någon kastat upp flera tomma flaskor. Även innehavaren av Dalstugans kaffeservering fick en hel del extraarbete i går morse då delar av bröllopsfesten flyttats dit.

Någon har till och med roat sig med att köra ner en av fäbodens hästvagnar i ån. Längs samma väg ligger en soffa i ån och fönster krossade vid gamla teatern.

Kommunchefen Christer Malmstedt var tidigt i går morse nere i dalen och såg förödelsen.

- Vi har ett kontrakt med den som hyrt anläggningen och den personen får betala trehundra kronor i timmen för uppstädningen.

I kontraktet står det att hyresmannen ska deponera 5 000 kronor för att garantera att lokalen är städad.

Det står ingenting i kontraktet vad som händer om Säterdalen inte är städad. Men några 5 000 kronor kommer knappast att betalas tillbaka om vi förstått Christer Malmstedt rätt.

Är det dags att ompröva uthyrning till den här typen av bröllop?

- Det krävs i varje fall en diskussion.

Christer Malmstedt betonar att kommunen inte har så mycket personal att man klarar av den här typen av fester.

BERNDT NORBERG

Mer läsning

Annons