Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bro över vägen bäst för älgen

Annons

Bygg särskilda älg-broar över vägarna, och antalet viltolyckor kan minska radikalt.

Det menar biologen Mattias Olsson som studerat hur man bäst får älgen att hålla sig undan trafiken.

Viltstängsel längs vägarna är en vanlig syn. Stängslen minskar antalet rådjursolyckor på sträckan med cirka 55 procent och älgolyckorna med 80 procent. Men hur ska man säkrast slussa djuren till andra sidan vägen? I en färsk doktorsavhandling visar Mattias Olsson, Karlstads universitet, att viltbroar har uppenbara fördelar.

Vid E|6 nordväst om Uddevalla finns två broar och en tunnel för viltet. Passagerna har, tillsammans med stängsel, lett till att rådjursolyckorna minskade med 70 procent. Under de första 2,5 åren med passagerna inträffade inte en enda älgolycka på sträckan.

Men forskningen visade också att medan rådjuren valde både tunnel och bro, valde älgarna konsekvent att trava över broarna. Kanske är det så att den mäktiga älgen har anlag för klaustrofobi.

Och för att broarna ska falla djuren väl i smaken måste de vara konstruerade på ett särskilt sätt.

Broar av det här slaget finns än så länge bara utanför Uddevalla.

Vägverket diskuterar dock viltbroar över E|18 väster om Karlstad och Banverket planerar för liknande lösningar för renar över Haparandabanan, öster om Sangis. Ett 30-tal vilttunnlar under landets vägar har redan byggts.

Mattias Olsson hävdar att studierna ger gott stöd för att investera i viltbroar.

I fjol omkom åtta personer i viltolyckor på vägarna, medan 71 skadades svårt.

Varje år dödas minst 28|000 rådjur och 5|000 älgar i trafiken.

TT

Mer läsning

Annons