Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister i Gripen kvar i 13 år

Annons

Brister i Gripenpiloternas säkerhet åtgärdades inte trots att de var kända under många år.

Den kritiken riktar Statens haverikommission (SHK) mot framför allt Försvarets Materielverk (FMV).

I samband med en kommande rapport om det senaste Gripenhaveriet, den 1 juni 2005 över Hanöbukten, noterar SHK att "brister i samspelet mellan Försvarsmakten och designorganisationer" sannolikt bidragit till att förbättringarna dröjt. Med designorganisation menas FMV, den myndighet som ansvarar för militära inköp.

Sveriges Radios Ekoredaktion har läst handlingar från SHK. Dessa visar att det vid haveriet 2005 fanns brister i det system som låser fast pilotens armar när han skjuter ut sig ur ett plan. Fixeringen av armarna är nödvändig för att dessa inte ska brytas vid utskjutningen. Den bristen var känd redan 1993.

Men bristen avhjälps först nu. Strax före haveriet 2005 hade tillverkaren Saab och FMV beslutat att vid årsskiftet 2006/07 börja montera in nya armfixeringar.

I skriftväxlingen från november 2006 mellan FMV och SHK om rapporten är haveriutredarnas ton på flera ställen mycket skarp. När FMV förklarar att det råder brist på modifierade pilotjackor svarar SHK att "problemet med armfixeringen kom till allas kännedom efter haveriet 1993 (...). Det är alltså 13 år sedan och fortfarande har inga konkreta resultat (fysiska förändringar i flygplan/dräktsystem) uppnåtts".

SHK uppmanar också spetsigt FMV: "Läs gärna haverirapporten daterad oktober 1993".

SHK kritiserar också brister i Gripens kraschskyddade minne, den dator som ska klara en störtning, och skriver att trots utfästelser hade dessa inte åtgärdats 2005 fast de var kända sedan ett haveri 1999.

Vid haveriet över Hanöbukten, där piloten sköt ut sig, spelade dessa brister ingen roll och det fanns inga tekniska fel på planet eller dess räddningssystem.

TT

Mer läsning

Annons