Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brister i arbetsmiljön

Annons

I slutet av 2004 gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos socialförvaltningen. Då konstaterades brister i arbetsmiljön för enhetscheferna.

Cheferna var så överhopade med arbetsuppgifter att det skulle kunna leda till ohälsa. Bland annat såg man att cheferna hade för många underställda för att de skulle kunna hinna med alla.

Trots påminnelse visade det sig vid en uppföljning i höstas att problem kvarstod. Arbetsmiljöverket har nu satt ett slutdatum, den 2 juni, annars får kommunen betala ett vite på 30 000 kronor.

Arbetsmiljöverket ställer nu tre krav på kommunen:

Tillsammans med respektive enhetschef ska kommunen bestämma vilka arbetsuppgifter som ligger på var och en. Då ska man också ta hänsyn till var och ens förutsättningar och resurser, och att den tillgängliga arbetstiden räcker till för tilldelade arbetsuppgifter.

Vidare ska kommunen ha rutiner för hur man kan undersöka och följa upp enhetschefernas psykosociala arbetsmiljö.

Därtill ska kommunen göra en riskbedömning av enhetschefernas psykosociala arbetsmiljö. Där ska framgå vilka risker som finns för att de berörda cheferna ska drabbas av ohälsa eller olycksfall i sitt arbete. De risker som då kommer fram ska åtgärdas eller skrivas in i en handlingsplan.

Arbetsmiljöverket konstaterar att kommunen mer än ett år efter påpekandena inte har tagit itu med alla brister i enhetschefernas arbetssituation. Med vitesföreläggandet sätter man press på kommunen.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons