Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på personal i skolorna är rektorernas stora problem

Annons

Lärartätheten är det största problemet i skolan, enligt majoriteten av de tillfrågade rektorerna. Många menar dock att Wärnerssonpengarna lättat något på trycket och ökat antalet vuxna i skolan.

Men problemen är fortfarande stora.

Större skolklasser är någonting som oroar, liksom svårigheten att få tag i behörig personal. En rektor i Säter säger att undervisningen blivit lidande på grund av större grupper och ryckigt schema. På skolan har eleverna ökat med 25 personer, medan lärartjänsterna minskat med två.

Enligt Per Gilén, rektor på Britsarvsskolan, läggs fler och fler uppgifter på allt färre lärare.

- Som ekonomiskt ansvarig märker jag hur antalet elever per lärare ökar år från år. Under mina tolv år som skolledare har nyckeltalen stigit oroväckande snabbt, säger Per Gilén.

Allt fler lärare börjar visa symptom på utbrändhet, uppgivenhet och allmän trötthet. Sten Ljusteräng, rektor Stora Skedvi barn- och skolområde, säger att skolan tillämpat "osthyvelprincipen" i 10 år.

Nedskärningar varje år har medfört att han ser en stor skillnad i resurserna nu jämfört med i början av 1990-talet. Även resurser till läromedel har minskat kontinuerligt.

Men det finns ljuspunkter. Rektor Kent Henriksen svarar i vår enkät att han har märkt att skolorna i Orsa kommun fått fler vuxna. Där har antalet elever per lärare minskat. För två år sedan gick det 12,6 elever per lärare. För närvarande är siffran 12,0 elever per lärare.

- Vi har ökat vår personal tack vare Wärnerssonpengarna. Samtidigt har de stora barnkullarna minskat. Det ser ut att bli bättre, säger Kent Henriksen.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons