Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brist på företag att sälja

/
  • Letar företag. Holländare vill köpa turistanläggningar i Dalarna medan tyskar och sydsvenskar är mer intresserade av tillverkningsindustrin. ”Det är varumärket Dalarna som lockar”, säger Robert Mattsson och Per Adriansson, företagsförmedlare i Borlänge. Foto: Mikael Hellsten.

Annons

Företagsförmedlingen Länia har funnits i Dalarna sedan 1991. I augusti i fjol tog Robert Mattsson över företaget och driver det tillsammans med affärsrådgivaren Per Adriansson och två konsulter. De håller till vid Sveatorget men har hela länet som marknad, ett län som de poängterar att de vill utveckla.

– Varumärket Dalarna är fantastiskt starkt och vi som bor här har en djävlar anamma-mentalitet som attraherar företagsinvesterare, säger Robert Mattsson.

När det gäller att starta företag, vare sig det är nyetablering eller att ta över ett redan existerande företag, är valet av ort viktigt.

– Företagsinvesterare tittar på hur kommunen har det med sådant som säkerhet, skola, vård, omsorg och ekonomi. Det är väldigt viktiga faktorer när det gäller etablering och utvecklingsfrågor för ett län, säger Per Adriansson.

Men för Länias del handlar det inte bara om att förmedla och sälja företag utan också om att värdera dem och lösa problem. Ett av de vanligaste problemen är att företagsledarna är för stressade.

– Man vill bygga företag och varumärken på ett halvår, prestera bra resultat varje kvartal och på alla sätt försöka påskynda utvecklingstakten. Men de här genvägarna visar sig ofta vara senvägar, säger Per Adriansson.

– Och personalen lider oerhört när ett företag inte mår bra. Om bolaget inte har en god ekonomisk hälsa, då mår inte heller personalen bra, fortsätter Robert Mattsson.

Som affärsrådgivare fungerar han mycket som en coach som ställer kritiska frågor för att skingra hemmablindhet och hjälper till att bygga bra bolag.

– Det räcker ju inte med att vara en entreprenör med en bra produkt, du måste ha någon som marknadsför den, säljer den och så vidare. Och en person kan inte ha alla de rollerna.

Just entreprenörer vimlar det av i Dalarna, enligt Robert Mattsson.

– Vi jobbar just nu med en bra uppfinning här i länet som kan leda till ett nytt stort varumärke i stil med Clas Ohlsson eller Hörnells, säger han hemlighetsfullt.

Länia är en rikstäckande förmedling med 27 kontor i Sverige.

Mer läsning

Annons