Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brandflyget kan lyfta även i sommar

Annons

Varje kommun betalar 17 000 kronor för att säkra brandflyget i sommar.

- Detta är en oerhört viktig verksamhet. Vi vet av erfarenhet att flyget upptäcker en hel del bränder. Det räcker med att flyget upptäcker en skogsbrand i ett tidigt skede så har den kommunen tjänat in kostnaden för brandflyg. Skogsbränder är mycket dyra för oss, eftersom det går åt mycket folk under lång tid, säger Daniels.

Andra fördelar med flyget är att det kan rekognosera och dirigera fram räddningstjänsten till brandplatsen, och berätta var det finns bäckar och sjöar att hämta vatten i.

När det stod klart att det inte skulle bli några pengar från staten till brandflyget i sommar, agerade Daniels och andra räddningschefer.

- Vi bad kommuner och skogsägare att ställa upp med pengar.

När datumet gick ut för att kommuner och skogsägare skulle ha lämnat besked visade sig att tio kommuner och några besparingsskogar sagt ja till att stödja brandflyget.

De kommuner som inte lämnade besked var Falun, Borlänge, Säter, Hedemora och Avesta.

Men Falu kommun har nu beslutat att gå med.

- Ja, vi har fattat beslut om att vi ska vara med eftersom det är en så viktig verksamhet. Men jag är fortfarande kritisk till att staten inte tar den här kostnaden, bland annat för att staten har beslutat att vi ska ha allemansrätt. Det innebär, bland annat, att skogsägarna faktiskt får acceptera att folk ger sig ut i skogarna och gör upp eld. Då bör också staten ta ansvar för detta. Ett annat argument är att skogen är ett stort nationellt intresse för staten, säger Dan Westerberg, c, kommunalråd i Falun.

Inget skogsbolag ställer upp med pengar.

- De har en principiell hållning att detta är statens ansvar, och jag delar den uppfattningen. Men samtidigt tycker jag att de stora bolagen skulle kunna sponsra den här verksamheten, likväl som annan verksamhet som de sponsrar, säger Daniels.

Däremot har många privata skogsägare hört av sig till räddningschefer och bett om att få vara med och rädda brandflyget.

- Det känns verkligen jättebra. Det är förvånansvärt många som kontaktat oss och vill skänka en slant. Men just nu är det omöjligt att hantera det på det viset för oss.

Som det ser ut i dag kommer brandflyget att köra två slingor, mot tre förra sommaren.

- Det finns ju ingen anledning att flyga över de kommuner som inte gått med, säger Daniels.

Redan finns en överenskommelse gjord med frivilliga flygklubbar.

- Så fort det blir tillräckligt torrt, en 4:a eller 5:a på vår skala, är brandflyget i luften.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons