Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brandfarliga prutningar

Annons

Britt-Marie Lindkvist (s), ledamot i försvarsutskottet, tycker det är viktigt att utredningen startar nu och hon ser helst att den blir löpande:

- Skulle det visa sig att det blir väldigt stora och omfattande skogsbränder så kan det bli aktuellt att fatta ett annat beslut, säger hon och pekar på att man nu kontinuerligt måste få in rapporter från räddningstjänster och kommuner i landet om konsekvenserna av brandflygstoppet.

Borlänge flygklubb är en av de klubbar som drabbats av neddragningarna inom brandflyget. Sedan staten drog in pengarna har antalet brandflygstimmar minskat kraftigt, något som både påverkar rekryteringen av piloter och ekonomin i klubben.

- Brandflygtiden i klubben är halverad, säger Garry Danielsson, brandflygansvarig i klubben.

Under förra sommaren flögs det 70,5 timmar brandflyg i vårt län, vilket är ungefär en tredjedel av flygtidsuttaget som var innan staten drog in pengarna för brandflyget. Neddragningarna har gjort att det nu enbart flygs vid brandrisk fyra och fem, då flyger man en gång per dag och slinga. Piloterna får ingen lön för arbetet men får i stället gratis "flygtid".

I Borlänge flygklubb är cirka 12-14 piloter engagerade i brandflyget. Under förra sommaren blev man kallad tillfyra-fem bränder. Piloterna kan då hjälpa till med bland annat vägvisning och rekognosering av vattentäkter.

- En timmes försening till några timmars försening kan innebära en storbrand av en liten brand, säger Garry Danielsson.

Vid brandflygningarna har besättningen också en videokamera med sig för att kunna filma branden, bilderna kan sedan tas emot av räddningstjänsten på marken.

- Vi har också en positioneringsutrustning på prov, det är samma utrustning som ambulanserna har så att SOS kan se var vi är, säger Danielsson.

Västerdalarnas flygklubb bedriver också brandflyg under sommaren. Göran Uhr är brandflygansvarig i klubben och utesluter inte att neddragningarna på sikt kan påverka timpriset även för klubbens piloter. Men framförallt påverkas möjligheterna att rekrytera piloter till verksamheten:

- Det blir så lite flygtid att det är svårt att få tag på piloter som ställer upp. Det var svårt förut, och det blir inte bättre nu.

Ovansiljans flygklubb bedriver verksamheten från Mora Siljans flygplats.

- Det är en stram budget och det blir betydligt mindre fluget, säger Folke Dahlberg som är brandflygansvarig i klubben.

- I dag flyger vi en gång per brandriskprognos, tidigare flög vi som mest tre gånger per dag.

Fotnot: De flygplatser som nämns i artikeln är några av de baseringsflygplatser för brandflyget som finns i länet.

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons