Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråkigt på bilprovningen

Annons

På bilprovningens Falustation finns 15 anställda. Och i flera år har där varit bråk och tvister med dåvarande stationschefen. Regionchefen Robert Heldring har valt att försöka lösa problemen genom att göra sig av med personal.

År 2002 varslades två om uppsägning på grund av personliga skäl. Men det höll inte. Bilprovningen fick efter förhandlingar backa och ta tillbaka en av dem till stationen. Den andre omplacerades.

I höstas varslades ytterligare två personer. Även här fick bilprovningen backa i ett av fallen och ta tillbaka den anställde. Det andra fallet är på väg till arbetsdomstolen.

Ytterligare ett fall har redan hamnat där genom fackförbundet, Ledarnas, försorg. Det gäller en man som i början av november avskedades och facket kräver att han i första hand ska få jobbet tillbaka och skadestånd.

Orsaken till avskedandet var att han skulle begått tjänstefel. Han hade godkänt en utlandsregistrerad bil. Men bilen var inte alls tysk som registeringspappren visade, utan svensk och dessutom stulen.

Att så var fallet uppdagades vid en senare kontrollbesiktning där besiktningsmannen upptäckte det klumpigt ändrade chassinumret.

Men mannen vet inte ens om det var han som besiktigat bilen på grund av de märkliga rutiner som stationschefen inofficiellt infört.

Trycket på att svenskregistrera importbilar är så stort att alla var tvungna att hjälpas åt. Fler personer kunde bli inblandade i samma bil. Ibland hände det att chefen till och med beordrade personal som inte var behörig att kontrollera fordonen att göra det ändå.

- En del kontroller gjorde stationschefen själv. Men han var inte behörig att registrera bilarna och ibland när vi kom kunde de ligga en hel hög papper på bilar som vi som var behöriga beordrades att skriva under fast vi inte ens sett bilarna, säger mannen.

Att protestera mot det här regelvidriga sättet att hantera registreringarna hjälpte föga, berättar mannen. Det var redan så bråkigt och turbulent som det kunde på arbetsplatsen och folk var rädda om jobben.

- Vi var ju beroende av chefen på många sätt. Och han ville ju ha ett sådant här teamjobb. Det skulle gå snabbt och smidigt och vi skulle tjäna pengar, säger han.

Visserligen skrev han under de olycksaliga pappren, men han anser inte att han kan göras ansvarig och få sparken för det.

- Det var hets och stress och felaktiga rutiner vi tvingades jobba under. Det är inte befogat att ge mig sparken för det. Det var bara slumpen som gjorde att mitt namn hamnade på pappret. Det kunde lika gärna vara en av kollegornas, säger han.

Trots att bilprovningen inte fått gehör för de varsel om uppsägning som prövats anser distriktschefen Robert Heldring att det var rätt att försöka säga upp så många.

- Ja, vi har bedömt att det var nödvändiga åtgärder, säger han.

Har ni använt metoden för att skrämma personalen till större medgörlighet?

- Nej absolut inte. Arbetsplatsen har varit turbulent, den saken är klar och visst har det varit konflikter med förre platschefen, säger han.

Har inte denne då någon skuld i bråken?

- Det var spänt redan innan den chefen kom, säger Robert Heldring.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons