Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra tider för Ostnor

Annons

- Mora är den stora "kranstaden" i Sverige med en inhemsk marknadsandel på 80 procent. Inom Ostnor är vi 48 fler anställda nu än före sammanslagningen. Vi räknar med en omsättning på cirka 700 miljoner kronor i år och har tagit in ett 30-tal nya medarbetare på tidsbegränsade anställningar. Vi räknar med en rejäl volymökning och ökar försäljningen, trots en svag byggmarknad, berättar moderbolagets vd och koncernchef Lars-Göran Peterson.

Vad beror det på?

- Styrkan i att ha två fina varumärken, FM Mattsson och Mora Armatur. Vi har också bra organisationer och en bra produktionsapparat. Den interna konkurrensen, som fortfarande råder, är också välgörande.

- Det har varit ett bra men arbetsamt år, sammanfattar Lars-Göran Peterson.

Första steget mot ett samgående mellan FM Mattsson och Mora Armatur togs en sommardag för snart fyra år sedan.

- Jag hade jobbat som vd på FM Mattsson ungefär ett år när min styrelseordförande Göthe Östlund, huvudägaren och koncernchefen i Mora Armatur, Mats Hermansson och jag träffades för att prata om livet och framtiden. Förändringar hade då redan hänt på den europeiska marknaden, där familjeföretag i armaturbranschen blev uppköpta av stora koncerner. Exempelvis i Danmark köptes motsvarigheterna till våra företag upp av amerikansk koncerner.

- Vi kan inte låta samma sak ske här, resonerade vi. Vi ville se framåt och försöka oss på något nytt. Risken var annars stor för att också vi skulle bli uppköpta.

- Vi bestämde oss för att se världen som vårt arbetsfält och att samarbeta för att våra "muskler" skulle kunna stå emot den internationella konkurrensen.

- Då trodde vi att samgåendet skulle ta ett år, men det tog två och ett halvt år. Idag känner vi att det var väl använd tid. Det tar tid att i en konkurrerande miljö få till ett upplägg som ägarna säger ja till. Det är många känslor och viljor inblandade. Vi sökte också en extern ny ägare och efter en lång sökprocess hittade vi Skandia Investment KB.

När vattenkranarna från Östnor marknadsförs, görs detta fortfarande genom de gamla välkända namnen FM Mattsson och Mora Armatur. Internt går dock FM Mattsson numera under namnet "södra fabriken" och Mora Armatur under namnet "norra fabriken".

- Huvuddelen av produktionen koncentreras till södra fabriken (FMM), medan det i norra fabriken (MA) kommer att finnas serviceytor, framtida expansionsytor och utrymmen för externa intressenter, exempelvis underleverantörer, berättar Lars-Göran Peterson.

Rent fysiskt börjar serviceverkstaden och verktygsavdelningen att flytta ihop nästa vecka.

Vilken är den största utmaningen inför framtiden?

- Den internationella konkurrensen från lågprisprodukter. Mycket kommer från Asien idag, där företag har egna fabriker.

- Tjugo procent av världens samlade byggkranar finns i Shanghai, där det byggts 1 300 skyskrapor de senaste tio åren.

Att bygga någon fabrik i Kina är inte aktuellt för Ostnor, enligt Lars-Göran Peterson.

- Däremot hoppas vi på vår första försäljningsetablering i Kina under 2004, dock inte i egen regi.

Ostnor konkurrerar med kvalitet istället för det lägsta priset och hoppas att folk ska vilja betala lite mer för hög kvalitet. Enligt Lars-Göran Peterson finns det stora expansionsmöjligheter på närmare håll än i Kina, företrädesvis i Ryssland och Baltikum.

- Europas största byggarbetsplats finns i Moskva idag, enligt Peterson.

Merparten av vattenkranarna från Östnor säljs i Sverige idag, hela 72 procent, vilket motsvarar ett värde på 520 miljoner kronor. I Norden, exklusive Sverige, säljs 17 procent av kranarna medan resterande elva procent exporteras utanför Norden, företrädesvis till Tyskland, USA, Australien, Beneluxländerna och England.

BERIT OLARS

Mer läsning

Annons