Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bötfälldes felaktigt

Annons

Det var med en viss förvåning som Hernik Anulf den 4 november förra året konstaterade att han fått parkeringsböter.

- Bilen var parkerad på boendeparkeringen nedanför mitt hus, förklarar han.

- Och tillståndet syndes utifrån, även om det inte låg på exakt rätt plats.

Det som hade hänt var att lappen halkat till mitten av rutan, och blivit till hälften skymd av vindrutetorkarna.

Parkeringsbolaget, Carpark, hade inte upptäckt tillståndet, och ålade Henrik att betala 250 kronor i böter.

- När jag ringde till dem för att göra dem uppmärksamma på fel-et, påstod de med säkerhet att de inte sett något tillstånd.

Inte ens när Henrik skickade en kopia av handlingen till dem, ville de ge med sig.

- De konstaterade att jag innehade tillståndet, men att det inte funnits synligt i bilen den aktuella dagen. Alltså tänkte de inte upphäva betalningskravet.

Då Henrik inte ville råka ut för en betalningsanmärkning gick han till slut med på att betala boten. Han vägrade emellertid betala den extra summa på 765 kronor som bolaget krävde för inkassokostnader, ansökningsavgift och ombudskostnad.

Därmed inledde företaget en juridisk process mot honom. Han krävde då att muntligt få redogöra för sin sak.

Han gav sig inte, och till slut fick han rätt. Tingsrättens dom föll nyligen till hans fördel.

- Jag fick inte tillbaka de pengar jag redan betalt, eftersom det yrkandet måste göras i en separat stämning när det gäller privat mark.

- Däremot slapp jag betala den extra summan som de krävt mig på, och de stod för rättegångskostnaderna.

- Det viktiga var att visa att den enskilda individen inte står rättslös gentemot företagen.

- Om jag hade låtit dem hållats hade det varit ett bevis på att de kan bötfälla på vilka grunder som helst.

Han är också belåten med de direkta följder domen fått.

- Jag har upptäckt att bolaget numera inte sätter böteslapp på bilarna direkt, utan börjar med att upprätta en varning.

Ändå ställer han sig skeptisk till den långdragna processen som varit.

- Det är löjligt av parkeringsbolaget att dra ut på det. Att någonting så trivialt ska behöva bli en rättssak irriterar mig.

Carparks chef för region nord, Staffan Eriksson, har, utan resultat, försökt nås för en kommentar.

STINA ANDERSSON

Mer läsning

Annons