Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bot för fartsyndare

Annons

Det är Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Borlänge som vill testa den här idén.

- Vi har ansökt hos Vägverket om pengar för att gå igenom vad som krävs rent juridiskt för att kunna göra ett försök, berättar Jan-Eric Nilsson vid VTI.

Tanken är alltså att bilister som kör så fort att körkortet ryker ska kunna erbjudas ett alternativ till att bli utan körkort i flera månader. Detta genom att installera en utrustning i bilen som visar skyltad hastighet, som låter när man kör för fort, och som registrerar hur fort man kör.

I Borlänge har flera försök med intelligent stöd för hastighetsanpassning genomförts eller pågår. Då har det uteslutande handlat om frivilliga system som går ut på att informera föraren om vilken hastighetsbegränsning som gäller där man befinner sig.

Man kan dock enkelt ta del av hur fort föraren kört, alltså hur ofta man bryter mot gällande hastighetsbegränsning.

- Om vi får genomföra det här försöket kommer vi verkligen åt de vi vill, nämligen de som bevisligen kör för fort. Då kan vi testa om och hur det här systemet kan påverka körbeteendet hos fortkörare, säger Nilsson.

Det riksomfattande försöket med ISA, intelligent stöd för hastighetsanpassning, som genomförts visade stora effekter.

- Medelhastigheten sjönk, de som körde allra fortast var de som minskade hastigheten mest, det blev en jämnare trafikrytm, och i utvärderingen uppskattades trafiksäkerheten öka med 20-25 procent, berättar projektledaren Håkan Bergeå.

Men för att kunna genomföra detta försök på ertappade fortkörare kan det krävas lagändringar, eftersom det enligt svenskt lag är fastställt att bilister som kör mycket för fort ska bli av med körkortet.

- Därför måste vi först gå igenom det juridiska.

Än så länge kostar det i runda slängar 3 000-5 000 kronor att sätta in hastighetsutrustningen i bilen.

- Men i framtiden kommer nya bilar att vara utrustade med datorer, då är det bara en fråga om hur man ska få in själva programmet, säger Håkan Bergeå.

- Vi ser stora möjligheter att kunna få in det här systemet i nya bilar i framtiden. Tillsammans med flera stora aktörer. Vägverket vill ju minska antalet olyckor som beror på för höga hastigheter. Försäkringsbolag borde vara mycket intresserade av att få ned olyckorna, och bilindustrin är intresserad av ny utrustning i bilarna.

- Kan man få ihop dessa intressen kommer kostnaden för systemet att bli ett helt annat. Detta är en annan projektidé som vi jobbar med, säger Nilsson.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons