Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borlänge behöver friskolor

Annons

Med anledning av Mariann Nordlöfs (s) påstående att friskolan Sebor inte fyller några luckor i det pedagogiska programmet i Borlänges skolor, så skulle jag vilja veta vilken annan skola i Borlänge som praktiserar Waldorfpedagogik eller använder sig av Freinetpedagogiken.

Det finns i alla fall ingen skolansvarig som under de elva år mina två barn genomlidit i Borlänges skolor har upplyst mig om att dessa pedagogiska alternativ fanns tillgängliga här i Borlänge.

Häromdagen stod att läsa i tidningen om en annan Borlängemamma som har kämpat i sju år utan resultat för att hennes två barn ska få den hjälp de har rätt till för att klara av sin skolgång.

Jag känner till fler i samma situation, och svaret som de alla får när de begär den hjälp de har rätt till är att det inte finns resurser.

Jag tycker att Mariann Nordlöf borde vara tacksam om någon vill driva skola med en pedagogisk inriktning som är bra för alla barn men i synnerhet för barn med speciella behov. Det måste bli billigare för samhället, men framför allt bättre för den enskilda eleven.

Andelen barn med särskilda behov är större i friskolorna än i de kommunala skolorna. Många elever som har kommit till korta i kommunala skolor söker sig till friskolor, som ofta har fler lärare, färre elever, mindre klasser och därmed lugnare miljö, både på lektionerna och rasterna.

Aktuella resultat från de nationella proven visar att friskoleeleverna får klart bättre resultat vilket självfallet avspeglas i deras betyg.

Friskolan Sebor och den tidigare etablerade friskolan Immanuelskolan ger alla elever i Borlänge en möjlighet att få en väl fungerande skolgång.

MONA NORDMARK

Mer läsning

Annons