Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bokhandeln slår igen

Annons

Han är delägare i Mora bokhandel. 1997 köpte företaget Ohlséns bokhandel i Orsa.

Ohlséns har drivits med en och en halv tjänst. Kunderna har blivit färre och sortimentet har krympt.

- Det har varit svårt att upprätthålla ett sortiment så att det blir tillräcklig omsättning. Vi har hamnat i en ond spiral som är svår att bryta, konstaterar Bertil Kröjtz.

Vilket datum butiken slår igen kan Bertil Kröjtz inte svara på i dagsläget.

Avvecklingen av bokhandeln är bara en i raden av butiksnedläggningar i Orsa centrum de senaste åren.

- Våra kunder i Orsa åker till Mora och handlar, precis som Moraborna åker till Kupolen, säger Bertil Kröjtz.

Kafé, herrekipering, skoaffär, sportbutik, fotoaffär har lämnat tomma skyltfönster efter sig och snart är det dags för bokhandeln.

- Det är Orsasyndromet, menar Bertil Kröjtz.

Näringslivschef Ola Granholm tillstyrker att det finns något som kan kallas Orsasyndromet.

- Visst är det så att Orsaborna i stor utsträckning gör sina inköp i Mora. Statistiken visar att hälften av alla inköp görs utanför Orsa, men det gäller inte livsmedel där vi är mer köptrogna.

Ola Granholm understryker att det inte är omöjligt att driva en affär i Orsa.

- Vi har flera butiker som går bra, men visst är det så att underlaget för vissa specialbutiker är för litet. Sedan är det också så att ägarna till de två senaste butikerna som slutar, skoaffären och bokhandeln, har haft butiker på andra ställen och bedömt det mer lönsamt att vara verksam på ett ställe.

Ola Granholm berättar också att affärsmännen i Orsa numera arbetar tillsammans för att hjälpa varandra.

- Det kan ske genom gemensamma annonser för att synas bättre, eller att de tillsammans kommer på bra idéer för att göra handeln i Orsa attraktivare.

Ett önskemål för framtiden är att en yngre generation Orsabor vågar sig på att driva butiker.

- En viktig sak som vi Orsabor måste tänka på, är att om vi inte handlar i Orsa så försvinner butikerna. Samtidigt måste butikerna vara attraktiva för att locka kunderna.

- I dag börjar många av affärsmännen att bli till åren och vi behöver en ny generation köpmän som brinner för att leva på sin butik.

BIRGER NYL...N BÖRJE LINDH

Mer läsning

Annons