Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bojkotta tidningar med alkoholreklam

Annons

Folkhälsominister Morgan Johansson har vinkat med möjligheten att stifta en ny lag, som förbjuder reklam för sprit och alkoholreklam riktad till barn och unga. Det är naturligtvis bättre än ingen lag alls. Men hur mycket är egentligen vunnet med det? Största delen av alkoholkonsumtionen står ju vin och öl för.

Barn och unga tar del av samma tv, tidningar och radio som vuxna. Nej, en sådan lagstiftning räcker inte som hinder för en framgångsrik marknadsföring av alkohol.

Den viktigaste lagstiftningsfrågan måste i stället vara att få EU att ändra sitt regelverk så att medlemsländerna ges en uttrycklig rätt att bestämma över frågan om alkoholreklam ska vara tillåten. Om regeringen verkligen lägger kraft i kampen för en sådan förändring, bör utsikterna till framgång vara goda. Men en ändring av EU:s regler kommer att ta tid och under tiden riskerar vi att alkoholkonsumtionen fortsätter att öka. Vad kan vi då göra under tiden?

Det är ju inget i det nya läget som tvingar tidningarna att ta in alkoholreklam. Det är fullt tillåtet att avstå, i synnerhet som ett oklart rättsligt läge har uppstått genom marknadsdomstolens beslut, och regeringen har sagt att man förbereder en ny lag. De tidningar, som visar sig ivriga att omedelbart dra till sig alkoholpengar, skämmer ut sig.

Vi tror att det går att få en betydande folklig uppslutning om en konsumentbojkott mot medieföretag, som nu försöker tjäna pengar på alkoholreklam. Förlusten av ett antal tusen prenumeranter - och minskat förtroende hos de kvarstående prenumeranterna - borde kunna vara tillräckligt avskräckande och kostsamt för att uppväga intäkterna från alkoholannonserna, även för stora tidningar som Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

En konsumentbojkott mot medieföretagen kan också bli startskottet för ett stärkt folkligt engagemang i kampen mot den ökande alkoholkonsumtionen. Vi tror att insikten om de förändrade alkoholvanorna sprider sig och att oron, för framför allt ungdomsfylleriets risker, håller på att bli en faktor att räkna med. Särskilt bra är det om vi kan få fler föräldrar, och andra, som arbetar inom skolan och ungdomsförebilder inom till exempel musik och kultursektorn att engagera sig.

Det fåtal tidningar och medieföretag som nu gnuggar sina händer i förtjusning över utsikten till nya annonsintäkter bör betänka vilka risker de faktiskt tar. Det borde inte vara svårt för seriösa tidningar att ta ett samhällsansvar i en svår situation för folkhälsan och särskilt barns och ungdomars sociala trygghet.

En parallell: Norge har genom en dom i Efta-domstolen tvingats att tillåta alkoläsk av mellanölsstyrka i livsmedelshandeln. Redan på några veckor ser man tydliga tecken på skadeverkningarna. Men även där är det tillåtet för butikerna att avstå från ett sortiment som de bedömer som socialt oansvarigt. En del butiker gör det, av hänsyn till opinionen bland föräldrar och andra kunder.

På samma sätt bör svenska massmedier avstå från alkoholreklam. Det finns knappast några tidningsläsare som har saknat alkoholreklamen hittills, bortsett från dem som har egna ekonomiska intressen i alkoholbranschen.

KENNETH JOHANSSON GABRIEL ROMANUS

Mer läsning

Annons