Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björn satsar på motorhistoria

Annons

Björn är född i Gävle, men uppväxt i Bergsgården.

1962 tog han studentexamen i Falun och satsade sedan på det militära.

Mycket tidigt blev motor ett stort intresse för Björn.

Redan de första åren vid Dalregementet kom han i kontakt med motortjänsten och ägnade också mycket civil tid åt SMK Dala.

Bland annat var han initiativtagare till endurosporten i Falun och tävlingsledare för den första "Falujungfrun" 1973.

Han ingick också i det militära landslaget i Sixdays i enduro.

1973 flyttade familjen till Halmstad och Björn ansvarade för reservofficersutbildningen till trosskompanichef fram till 1984.

Han skaffade sig också behörighet att utfärda körkort för olika typer av fordon.

Björn körde också en hel del trial. Bland annat vann han 1977 "Second Class Award" (Silver) vid Skotska sexdagarstävlingen i trial.

1984 blev Björn utbildningschef vid Arméns Motorskola i Strängnäs. En tjänst han innehade fram tills skolans omlokalisering 1992.

Intresset för motorcyklar fortsatte under tiden i Strängnäs.

Björn började samla veteranmotorcyklar och var också tävlingsledare för både Novemberkåsan 1987 och för EM i enduro 1989. Två tävlingar som båda var lokaliserade till Falun.

Björn var också tillsammans med Lennart Johansson grundare av motor- cykeluppvisningsgruppen Arméns Lejon, med vilka han turnerade runt i Europa.

1999 fick Björn NTF:s USA-stipendium för det trafiksäkerhetsarbete han bedrivit inom försvaret. Det innebar att han fick studera i Washington och Fort Rucker i Alabama.

Björn blev kvar i Strängnäs när motorskolan flyttades. Han blev trafik- och transportchef för P10/Fo 43 stab och även trafiksäkerhetschef vid Milostaben i Strängnäs fram till förbandets nedläggning år 2000, då Björn flyttade hem till Bergsgården i Falun och tog över fädernesgården efter sin mor.

Björn har inte släppt sitt motorcykelintresse.

Han har under hela 90-talet varit starkt engagerad i Motorcykelhistoriska klubben och har varit ordförande för Mälardals- avdelningen med museum i Surahammar.

Tävlingsverksamhetenavslutade han i princip 1989, när han genomförde sitt 21:a MC-Nytt Special-trial. Men nu åker han framgångsrikt en hel del veteranrallyn, både i Sverige och runt om i Europa.

1998 blev han ordförande i Motorhistoriska klubbens centralstyrelse och arbetar även sedan tio år tillbaka som motorjournalist för Classic Motor Magasin och driver också en konsultfirma i trafiksäkerhet.

I år har han även blivit invald som ledamot av Europeiska Motorcykelunionens Vintagegrupp.

Mer läsning

Annons