Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigt kan bli dyrt för dalfolket

Annons

Sällan har storföretagens agerande för att slå ihjäl uppstickare blivit så tydligt som i fallet Swebus kontra Hugo Buss. Hur storföretagen bär sig åt är en minst lika viktig del av företagsklimatet som frågan offentlig - privat.

Swebus har sänkt priset på enkelresan Stockholm-Dalarna till extremt låga 60 kronor. Men bara på de sträckor där man har konkurrens från uppstickaren Hugo Buss. Mora-Stockholm-resenären till exempel får betala betydligt mer.

Sänkningen kom efter att storföretaget Swebus misslyckades klämma åt konkurrenten via myndigheterna.

Swebusfallet är ingalunda unikt. Swebus är inte ens någon värsting, utan arbetar rent logiskt och rätt utifrån sina förutsättningar.

I en dåligt reglerad marknadsekonomi kommer det företag som har de starkaste musklerna alltid att se till att göra sig av med konkurrenterna - och detta inte för konsumenternas fromma utan för att få makten att bestämma.

Förutom att ett storföretag som på detta sätt får monopol kan göra vad det behagar med kunderna, så hindrar monopolställningen också utveckling, förnyelse och därmed i förlängningen tillväxt och välståndsutveckling.

Det här är ingen ny upptäckt. Marknadsekonomins fader, den skotske nationalekonomen Adam Smith, varnade för det redan på 1700-talet!

Det allvarliga är dock att näringslivsorganisationerna är så ointresserade av detta.

Den viktigaste mätfaktorn när Svenskt Näringsliv mäter företagsklimatet är hur mycket av ekonomin i ett område som kommer från offentliga sektorn och hur mycket som sköts privat.

Man talar varmt om hur mycket effektivare och billigare det blir att konkurrensutsätta offentlig verksamhet, det vill säga låta privata företag sköta allt från sophämtning till vårdcentraler.

Men man undersöker inte om det verkligen blir någon konkurrens.

Där sophämtningen sköts av privata företag är det inte små entreprenörer som fått jobbet utan multinationella Sita/Ragn Sells.

Råvaror till skolmat med mera kommer i allt större utsträckning från storföretagen än från de lokala tillverkarna. Storföretagen kan ju alltid pressa priset under den tid det tar att slå ihjäl de små.

På den så kallade avreglerade flygmarknaden tillåts Skyways teckna samarbetsavtal med SAS, något som gör det mycket svårare för mindre uppstickare att kunna konkurrera.

Listan över missförhållanden som gynnar de stora på de små företagens bekostnad kan göras hur lång som helst.

Ska vi få en verklig uppfattning av företagsklimatet i olika delar av landet, måste därför också kollas hur många företag som konkurrerar med varandra inom olika delar av ekonomin.

Det måste undersökas om något större företag har en sådan dominans att det kan göra hur det vill både med konkurrenter och kunder.

Varifrån olika delar av ekonomin styrs är också viktigt. Om större delen av näringslivet består av enheter i storföretag som styrs långt-bort-ifrån kan det faktiskt vara bättre att sköta en del i kommunal regi. Då är det åtminstone lokalt folk som bestämmer var skåpet ska stå.

Att det behövs en betydligt skarpare konkurrenslagstiftning torde vara självklart.

Men också du och jag som konsumenter måste börja tänka hur vi egentligen använder våra surt förvärvade slantar. Att köpa billigt i dag kan bli mycket dyrt i längden, om billigt innebär att vi hjälper ett storföretag långt bortifrån att slå ihjäl duktiga lokala företag.

Mer läsning

Annons