Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigare och bättre vägar

Annons

- När jag lyckas med något, så får jag blodad tand och kastar mig över nästa projekt med stor entusiasm, säger Rune.

Drivkraften är viktig för att lyckas. Rune har hitta sin för länge sedan. Den ligger i att skapa billigare och bättre vägar i stället för dyra och dåliga.

- Kan vi skapa billigare och bättre vägar, så får vi loss ekonomiska medel till att bygga nya och bättre vägar, säger Rune med ett leende på läpparna.

Svärdsjöboende Rune, med rötter i Hälsingland, har blivit vida känd för sin uppfinningsrikedom.

Han ligger bakom ett koncept som Vägverket använder sig av i dag, och som fått namnet genom honom: Runbase. Konceptet är patenterat och registrerat som varumärke.

Idéen till det hela fick Rune när han 1992 upptäckte ett stort hål i Svärdsjövägen. Vägen hade i det närmaste exploderat, då extrema temperaturskillnader mellan väg-en och luften gjort sig kraftigt påminda.

- Jag ställde mig frågan: Vad fick konstruktionen, som ändå klarat sig bra under en lång tid, att brista samtidigt som andra delar fortfarande var hela?

Rune började fundera på hur man skulle få kraften att gå nedåt i stället för uppåt i konstruktionen. På det viset skulle man kunna undanröja liknande händelser i framtiden.

Och Rune hittade alltså lösningen som gjort att Vägverket lyckats spara mycket pengar.

Rune pratar drivet och engagerat om konceptet Runbase i flera minuter. Hans engagemang sprudlar.

På Vägverkets hemsida beskrivs det så här: "Det är ett bundet bärlager bestående av ens- artad makadam, som sammanfogas med bitumen och som nertill fixeras i grus, asfalt eller betong och upptill i asfaltmassa. Runbaselagrets tjocklek anpassas efter trafikbelastningen."

- Det hela är mindre känsligt för vatten och konceptet gör också att påkänningarna i asfaltslagret minskar, säger Rune "Runbase" Fredriksson, som också är nöjd med att Vägverket lyckats spara energi med hans koncept:

- Runbase tillverkas kallt. Mycket av massorna tillverkades tidigare i höga temperaturer, och jag tror vi minskat energiförbrukningen med 25 procent genom den här sortens framställning.

Hur hans nya koncept fungerar i verkligheten har Rune kunnat följa på nära håll. Svärdsjövägen har nämligen fungerat som en lång teststräcka.

- Det är nog många som sett mig efter Svärdsjövägen tagandes prover under årens lopp - nu vet alla vad jag egentligen hållit på med. I mitt arbete har det givetvis varit en fördel, menar Rune.

Han har hela Sverige som sitt arbetsfält, men tycker efter 40 år inom yrket att det fortfarande är lika roligt. Jakten på mera väg för pengarna driver honom starkt.

Just nu följer han upp byggandet av nya E4:an i Norra Skåne, där man byggt körfälten med olika kvalitet.

- Tidigare byggde man en hel motorväg med högsta belastning rakt över. Nu har vi provat en annan linje. Belastningen på vägrenen och omkörningsfilen är långt ifrån lika stor som i högerfilen. Därför behöver inte vägbanorna hålla samma kvalitet, säger Rune.

Skulle alla motorvägar byggas efter samma mönster skulle besparingen bli stor.

- Runt en halv miljard kronor om året pratar vi om. Du förstår hur mycket mer pengar vi skulle kunna bygga vägar för, slutar Rune.

ANDERS NORIN

Mer läsning

Annons