Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billiga glasögon på nätet

Annons

Jag köpte glasögon på nätet för mindre än en tiondel av vad jag betalade hos optikern. Men glädjen över att spara så mycket pengar förtogs nästan av ilskan att jag skinnats i så många år.

Min lillasyster har handlat smart i åratal. Hon gör synkontroller hos optikern och köper linserna på nätet.

Själv har jag varit skeptisk - av ingen anledning alls annat än gammal vana, visar det sig.

När jag såg annonsen som utlovade glasögon för runt 400 kronor tänkte jag att det var båg. Men det verkade enkelt, och jag beslöt mig för att prova.

På hemsidan fanns bilder av ett ett 20-tal glasögonmodeller med beskrivningar, mått och olika prisexempel.

När jag hittade ett par kopior av de designerglasögon jag betalade runt 4 000 kronor för, till ett pris av 385 kronor, kunde jag inte låta bli att testa. Förutom kopiorna kryssade jag för tre andra modeller jag gillade, fyllde i adressuppgifter och väntade. Tre-fyra dagar senare låg bågarna hemma i brevlådan.

I lugn och ro kunde jag stå framför spegeln och välja och få smakråd från omgivningen. I upp till fyra dagar fick jag behålla bågarna. Sedan lade jag dem i ett kuvert där returportot redan var betalt. Jag bifogade en kopia av de styrkor och värden jag redan hade hos min optiker.

Det var den kanske knivigaste biten av hela glasögonköpet. Optiker är skyldiga enligt patientjournallagen att lämna ut värdena, men låtsas inte alltid om det.

"Vi kan inte lämna ut till vem som helst" sade min optiker först, men när jag sade att jag knappast var "vem som helst" i sammanhanget, utan den som faktiskt hade rätt till mina egna värden så var det inga problem längre.

Från det att jag beställde provbågarna tills dess att jag hade de färdiga glasögonen i brevlådan, med bifogat inbetalningskort, gick det mindre än tre veckor. Då var det ändå påskhelg mitt emellan.

Finns det då inga minus?

Jo - urvalet av bågar är begränsat jämfört med hos optikern, och service kan vara svårtillgänglig och inte alls självklar. Men det låga priset kompenserar mer än väl för det.

ANNA RUNNBERG

Mer läsning

Annons