Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biljettpriserna höjs kraftigt på måndag

Annons

- Grundprincipen som vi haft är att det snarare ska bli billigare att åka tåg inom systemet. Men vi har ett stort problem, och det är Siljansbanan, berättar Tågkompaniets vd Jan Johansson.

Den 16 augusti blir Tågkompaniet ny operatör inom trafiksystemet Tåg i Bergslagen. Där ingår bland annat sträckan Mora-Borlänge.

SJ fortsätter att vara operatör på Dalabanan, som inte ingår i Tåg i Bergslagen. Det innebär att SJ också har en del avgångar från och till Mora med just-nu-priser.

Lars-Olof Lind från Leksand är en resenär som reagerat på förändringarna som sker på måndag.

- Jag har kunnat åka på just-nu-biljett för 143 kronor till Stockholm. Den billigaste typen av biljett efter den 16 augusti som jag hittade kostade 202 till 220 kronor. Alltså en höjning med 41-53 procent. En dramatisk höjning.

- Det märkliga är att det blir billigare att åka med SJ:s direkttåg Mora-Stockholm. Det blir alltså dyrare för det tvivelaktiga nöjet att byta tåg i Borlänge, säger Lars-Olof Lind.

Tågkompaniets vd berättar att företaget håller på att ta fram en lösning:

- Vi förstår också att det verkar konstigt att få betala mer på sträckan om man tvingas byta tåg, och där måste vi hitta någon lösning. Vad vi kommer att göra på anslutningen Borlänge-Mora, där ordinarie pris är ungefär 100 kronor, är att planera för en 50-procentig rabatt för att få en mer behaglig prisbild.

Johansson pekar på att just-nu-priserna ställer till en del problem.

- Vi måste ha något betalt för sträckan Borlänge-Mora, och vi kan inte bygga vår prisstruktur efter ett rabattsystem som förändras över en natt.

Men när det blev klart att ni skulle ta över trafiken pratades det enbart om ett gott samarbete. Kan ni inte ta över SJ:s just-nu-priser?

- Vi har ett eget bokningssystem som vi kan driva på ett bra och relativt billigt sätt. Men det systemet klarar inte av alla konster som SJ:s mastodontsystem gör. Men min erfarenhet är att folk vill ha tydliga priser. Rabatter i all ära, men när priserna förändras varje dag blir det ofta krångligt och kunderna kan känna sig lurade.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons