Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilbyggare med klass

Annons

Jag har alltid gillat Mercedes, och hade tidigt bestämt mig för att skaffa en sådan, säger Lars.

Men Lars har inte alltid hållit på med bilbyggande och stereobyggande.

Ett tag körde han dumper också. Men efter att ha varit inblandad i en svår olycka, valde att han starta en egen firma.

-1994 körde jag min dumper nere i Falu gruva och föll 25-30 meter rakt ner i ett hål. Jag skadade två ryggkotor svårt i fallet, och smärtan gör sig ständigt påmind. Jag fick lov att hitta på något att göra, där jag kunde styra min arbetstid själv.

-Helt enkelt jobba när smärtorna i ryggen är som minst, säger Lars.

Han valde att satsa på en karriär som bilstereobyggare, och blev snabbt en av Sveriges mest erkända i den branschen.

Sex svenska titlar, tre EM-titlar och ett flertal andra internationella titlar är ett bevis för det.

-Jag har också byggt de flesta av Pioneers svenska utställningsbilar sedan 1997, tillägger Lars.

Bilstereobyggandet håller han fortfarande på med, men bilbyggandet har kommit in som en stor del i hans liv.

Allt tog sin början när Lars började leta delar till Mercedesen han skulle köpa.

I samband med det kom han i kontakt med den danska bilförädlingsfirman Kleemann, som tillverkar tillbehör till Mercedes.

-2005 startade jag en agentur här i Sverige, säger Lars.

Som bilbyggare vill man naturligtvis gärna skylta med vad man kan göra med en bil.

Lars kör nu omkring i sin Mercedes CL 500, fullt utrustad och spetsad med lösningar och idéer, som Lars kommit fram till under arbetets gång.

Det är många som fäller avundsjuka blickar på bilen under tiden som vi gör reportaget. Och bilen syns verkligen.

Den är en pärla av ädlaste valör, där original-Mercedesen fortfarande gör sig gällande med kraft. Ett diskret spoilerpaket och sidokjolar gör sitt till. Liksom allt annat som satts på.

Bilen är låg, smyger fram efter vägen.

Under huven sitter en V8:a med 600 hästkrafter. Så Lars behöver inte trampa särskilt mycket på gasen innan bilen drar i väg, eller snarare skjuter i väg.

-I vanliga fall är bilarna från Mercedes begränsade till topphastigheter på 250 km/h. Med hjälp av elektronikuppgradering är nu spärren borta, och bilen gör hastighetsmätaren ut, säger Lars.

Hastighetsmätaren i bilen slutar på 340 km/h!

-På Autobahn i Tyskland har jag testat toppfarten på bilen, säger Lars.

Men när vi frågar honom vad det fortaste är han kört i Sverige med bilen, blir han mer hemlighetsfull.

-Det är tur att farthållare finns i bilen, säger han och skrattar.

Vad har du för mål med ditt bilbyggande?

-Jag är intresserad av bilar och vill fortsätta med det jag tycker om att göra. Några andra mål har jag inte.

Lars bilbyggande har också börjat prisats. Han har vunnit några utställningar han varit på.

-I juli ska jag på en stor Mercedesutställning i Skokloster, det blir nästa uppgift.

Är bilen klar, eller ska du bygga ännu mer på den?

-En riktigt fet bilstereo ska jag installera i bilen. Jag ska göra det så fort jag får tid, och ryggen medger det.

Planerar du att sälja bilen?

-Inte i nuläget. Det här är min speciella ögonsten. Många bilbyggare bygger en bil och säljer den sedan, för att börja med ett nytt projekt. Men jag vill njuta en tid till med vad jag hunnit åstadkomma, säger bilbyggare Karlsson.

ANDERS NORIN

Mer läsning

Annons