Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilars hastighet ska mätas

Annons

Boende i Jägarnäsområdet har i omgångar krävt att kommunen ska titta närmare på trafiken efter Jägarnäsvägen.

Nu lovar kommunen att göra hastighetsmätningar.

Den 10 juli i fjol träffade boende i området politiker och företrädare för tekniska kontoret.

Privatpersonerna uppgav att bilister inte sällan drar på i omkring 100 kilometers fart. En viktig förklaring antogs vara att vägen är både bred och rak.

Men, påpekades det, detta är ingen landsväg utan en stadsgata med 50 som fartgräns.

Parterna kom överens om att kommunen dels skulle mäta hur många fordon som kör här, dels hur fort det körs.

Ännu har ingen mätning av hastigheterna gjorts, skriver några boende i ett brev som tekniska kontoret fick den 26 augusti.

I brevet ifrågasätts varför kommunen planerar att investera 700 000 kronor i ombyggnad av korsningen Räfsnäsvägen-Snöåvägen samt en ny gång- och cykelväg längs Räfsnäsvägen.

Brevskrivarna anser att det vore mer befogat att investera i vägbulor efter Jägarnäsvägen för att få ned hastigheterna. Man vill också förlänga Knutsboleden ovanför Krabo och önskar att det byggs en cykelväg längs Jägarnäsvägens östra sida.

Projekteringschefen Christer Lindberg lovar i samtal med NLT att det kommer att göras en hastighetsmätning. Om mätningen sedan resulterar i dämpande åtgärder som exempelvis vägbulor, kan han däremot inte lova.

- Vi håller på att starta arbetet med att analysera trafiksituationen på alla våra gator. Vilka problem har vi med trafiksäkerheten och vad kan vi göra åt det?

- Jag skulle tro att arbetet tar ett år men därmed är det ju inte sagt att Jägarnäsvägen behöver vänta så länge på åtgärder, säger Christer Lindberg.

Beträffande den planerade ombyggnaden av korsningen Räfsnäsvägen-Snöåvägen, är Lindbergs motiv att det i den nya detaljplanen har fastslagits att den befintliga korsningen är felplacerad.

- Och sedan vill vi bygga en cykelväg från Jägarnäsbadet fram till Snöåvägen där den kan ansluta till befintliga cykelvägar. Jag kan inte förstå vad det skulle vara för fel med det.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons