Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilar överröstade möte - om trafiksäkerheten

Annons

Dialogen var lågmäld och konstruktiv.

Men den överröstades då och då av motorljudet från bilister som uppenbarligen struntade i gällande hastighetsbegränsning och i alldeles för hög fart körde förbi utanför Kyrkskolan.

Henrik Birgersson från Kyrkskolans lokala skolstyrelse och rektor Kjell Hallin hade bjudit in vägingenjör Bo Bävertoft och trafikingenjör Kjell Nyman för att diskutera skolbarnens trafikmiljö och möjligheterna att öka säkerheten.

Vägverkets representanter fick ta emot listor med namn på 100-talet föräldrar som lovar att ta sitt ansvar för trafikmiljön i Gagnef.

Genom att sänka farten och påverka andra trafikanter att sänka farten vill föräldrarna förebygga att barn skadas på väg till eller från skolan.

-Nu vill vi att ni tar ert ansvar och vidtar åtgärder som får alla trafikanter att sänka hastigheten. Alla respekterar inte hastighetsbegränsningen till 30 förbi skolan, sade Henrik Birgersson ungefär samtidigt som flera bilister, omedvetna om vad gruppen samtalade om, gjorde sitt yttersta för att visa att det verkligen behövs rejäla farthinder vid skolan.

Han och skolans rektor förespråkade åtgärder vid några särskilt smala och besvärliga vägavsnitt samt en utökning av 30-sträckan, gärna kombinerad med farthinder.

Vägverkets representanter förklarade att en gång- och cykelväg inte tillhör de åtgärder som prioriteras i länets vägplan och att försök visat att efterlevnaden är dålig när hastigheten sänks till 30 på långa sträckor.

-Vi förstår er irritation och frustration och ska se över möjligheterna att vidta åtgärder som ökar säkerheten vid och omkring skolan, lovade Bo Bävertoft, som också lovordade skolstyrelsen och föräldrarnas initiativ och engagemang.

-Vad vi redan nu kan lova är att permanenta en tillfällig refug i korsningen Tegelbruksbacken-Tallbacken, att se över en refuglösning i bankkorsningen och att kontakta Dalatrafik om en förändring av busstidtabellen så att bussförarna får ökad möjlighet att anpassa farten genom samhället, tillade Kjell Nyman.

Gruppen samtalade också om de vuxna fordonsförarnas omdöme och ansvar -allt samtidigt som bilister passerade i hastigheter långt över den tillåtna.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons