Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bekvämlighet lockar trots risker

Annons

Sikten är skymd av kraftiga gjutna brofundament som dämpar ljudet av framrusande tåg. Kort sagt, den gamla övergången är mer riskabel än någonsin.

De isiga fotspåren i slänten ner mot banvallen, förbi de gamla bommarna och över stenbumlingarna talar sitt tydliga språk.

Folk använder övergången fortfarande.

- För att man alltid har gått där, gissar Peter Delerud, platschef för Komhallverksamheten på Väderbacken.

- På grund av bekvämlighet, tror Lars Westén, trafiksäkerhetshandläggare på Banverket.

Båda är tämligen säkra på att det är just därför folk i trakten tar risken samtidigt som de trotsar lagen för att ta sig över järnvägen.

Att det inte finns någraskäl i världen att vänta tills det skett en allvarlig olycka var Peter Deleruds uppfattning.

Efter att han och flera andra på Väderbacken observerat hur den ena efter den andra valde den avstängda övergången kontaktades Banverket.

- Alldeles i början när övergången stängdes var det också en del ryttare med häst som gick över där. Men vi hade "räfs- och rättarting" och fick bukt på ofoget direkt, upplyser Delerud.

I lördagens tidning stod det klart att Banverket tagit fasta på informationen.

"Ta den säkra vägen över järnvägen" var rubriken i en annons, där alla som använder den avstängda järnvägskorsningen uppmanas att gå över den nya bron.

Lars Westén åkte under tisdagen ner till "brottsplatsen". Enligt Järnvägslagen är det nämligen ett brott att beträda spårområdet.

Han påminner också om vad straffbestämmelserna i samma lag säger, att den som bryter mot förbudet döms till böter.

- Jag vet inte hur höga böterna är, men jag kan tänka mig att det rör sig om minst 500 kronor.

Och är det som en del uppgifter gjort gällande, att Morgårdshammarsbor på sin promenadrunda tagit med sig såväl barn som barnbarn över den stänga övergången tycker Lars Westén att det är höjden av oansvar.

- Tänk att lära barn ett sådant beteende.

Något staket som förhindrar passage tror Lars Westén inte kommer att sättas upp. Avståndet mellan järnvägen och verksamheten på Väderbacken anser han är tillräcklig för att inte utgöra en omedelbar risk.

-Om det ändå förs på tal ett staket för personsäkerhet är det kommunen som ska ta initiativet.

- Eftersom det inte är inom stationsområdet så måste kommunen ta 90 procent av kostnaden.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons