Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedragare på internet

Annons

Många av de internetanvändare som på måndagen mottog ett e-brev adresserat från Nordea är inte ens kunder i banken. Det faktumet och att brevet var skrivet på mycket dålig svenska väckte snabbt misstanke hos många, som skyndade sig att kontakta banken.

Nordea kunde redan tidigt på morgonen informera och varna sina kunder via hemsidan och telefonen att ett falskt meddelande var i omlopp och att ingen skulle lämna ut varken koder eller lösenord via internet. Håkan Nilsson på Nordeas kundcenter i Malmö var på måndagsmorgonen inte orolig för att någon kommer att drabbas av bluffen.

- Med tanke på de många liknande e-breven förra året har folk lärt sig att inte ge sitt kontonummer till bedragarna. Sedan är det här brevet ovanligt taffligt skrivet, med dålig svenska utan prickar över vokalerna. Inte nog med det så fungerar inte den medföljande länken, meddelar Håkan Nilsson.

När bankens internettjänst används så installeras ingen programvara på datorn. Det innebär att tjänsten kan användas från olika datorer.

Nordea rekommenderar sina kunder att bara använda säkra datorer, exempelvis sådana som har installerat virusskydd.

Att använda internettjänsten på ett internetkafé eller ett bibliotek är fullt möjligt, men bör göras med stor försiktighet, eftersom det kan vara svårt att avgöra hur säkra datorerna är.

MIKAELA LARM

Mer läsning

Annons